Danish Maritime Pilots kræver overenskomst
Foreningen Danish Maritime Pilots, der har langt hovedparten - 145 - af Danpilots lodser blandt sine medlemmer, opfordrer nu igen den statslige lodsvirksomhed Danpilot til at droppe Lederne Søfart som overenskomstpart. Men det vil Danpilot ikke.
Spørgsmålet om, hvem Danpilot skal forhandle overenskomst med, er igen blevet aktuelt efter at 90 procent af de godt 30 lodser der er organiseret i Lederne Søfart, har stemt Nej til den overenskomst fagforeningen havde forhandlet på plads.
Det får nu Danish Maritime Pilots til at forny deres krav til Danpilot om, at skifte Lederne Søfart ud som overenskomstpart.
”Vi har hele tiden haft retten til at kræve overenskomst efter den kollektive arbejdsret. Vi skal dog om nødvendigt varsle konflikt for at opnå overenskomst. Det har vi indtil videre valgt ikke at gøre. Vi mener det skal være sidste udvej. Medlemstallene taler jo deres klare sprog, og Danpilot bør naturligt have interesse i at forhandle med sine ansatte, hvor de er organiseret”, siger Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots.
Lars Sigvardt opfordrer samtidig Lederne Søfart til at trække sig som overenskomstpart.
”Vi opfordrer derfor Lederne Søfart til at kaste håndklædet i ringen. Vi har hele tiden tilbudt Lederne Søfart et samarbejde, hvis de overdrager overenskomsten til os. Tiden må være inde til ansvarlighed. Lederne Søfart må tage bestik af, at man kun organiserer max 30 ud af 175 overenskomstansatte lodser i Danpilot”, siger Lars Sigvardt.
Opfordringerne fra Danish Maritime Pilots gør dog ikke indtryk på Danpilot, der fortsat holder fast i Lederne Søfart som overenskomstpart, og der er heller ingen tegn på at Lederne Søfart har tænkt at trække sig frivilligt.
Redaktionen