Damco fik tab trods større omsætning
Damco fik vendt et minimalt overskud på 2 millioner USD i første kvartal 2016 til et tab på 8 millioner USD. Det skete trods vækst i omsætningen men 16 millioner USD fra 596 millioner til 612 millioner USD i årets første tre måneder
Det underliggende tab på 8 millioner USD, en nedgang på 10 millioner, var markant påvirket af et
margentryk speditørprodukter og højere investeringer i produktudvikling.
Omsætningen på 612 millioner USD var drevet af volumenvækst i tre hovedprodukter. Supply Chain Management med 3,5 procent, mens luft - og søfragt kontrollerede mængder voksede med henholdsvis 10 og 11 procent.
Fokus på sø - og luftfragtprodukter på udvalgte handelsruter, gjorde det muligt for Damco at vokse betydeligt over det sidste år. Stærk udvikling ses især på Kina-Benelux, Kina-USA og Kina-Mexico, hvor der er rapporteret vækst på henholdsvis 21, 16 og 23 procent.
Forsendelsesmarkedet var fortsat udfordrende for Damco. Væsentlige rateforhøjelser påvirkede sø - og luftfragtmarginer. Damco sigter mod at forbedre fragtomkostningerne ved lancering og udvidelse af e-platformen Twill.
Omkostningsbesparende initiativer er sat i værk. Men fokus er på fortsat at øge salgsnetværket og den kommercielle effektivitet gennem digitalisering og udvikling af supply chain løsninger samt levering af langsigtet omkostningsbæredygtighed. Dette vil kræve øgede investeringer i produktudvikling, som vil påvirke de finansielle resultater negativt for resten af året.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk