Dagligvarer skal elektrisk over Oslo fjorden
Kongsberg og Wilhelmsen skal udvikle en ny generation af elektrisk drevne og autonome roro-pramme, der skal fragte varer på tværs af Oslo fjorden for dagligvaregrossisten ASKO. De skal spare udledningen af 5.000 tons CO2 årligt.
Der er foreløbig bestilt to skibe, der bliver udstyret med Kongsberg teknologi til at kunne sejle fjernstyret fra et operationscenter på land. Skibene, der er designet af Naval Dynamics, skal bygges på det statsejede Cochin værft i Indien og skal efter planen leveres i 2022.
Teknologien, der muliggør autonom sejlads, vil blive implementeret og testet efter leveringen i et dertil indrettet område i Oslo fjorden.
På grund af den nuværende lovgivning og behovet for at efterprøve teknologien forventes det, at de to skibe fra starten vil sejle med et reduceret mandskab.
ASKO transporterer i dag varer på mere end 800 lastbiler dagligt. Med lagre på vestsiden af Oslo fjorden og distributionscenteret placeret på østsiden, skal de to nye eldrevne skibe overtage transporten og dermed reducere lastvognstrafikken med to mio. km. årligt til gavn for både klima, miljø og trafiksikkerhed.
Det er ASKO´s ambition at have en 100 pct. udledningsfri transport i 2026.
Kilde: