Costa Concordia bjærgning udsat
Bjærgningen af det italienske krydstogtskib Costa Concordia, der var planlagt til at gå i gang mandag morgen kl. 6.15, er indtil videre udsat et par timer. Udsættelsen skyldes et uvejr over øen søndag, der forhindrede vigtigt udstyr i at blive bragt på plads.
20 måneder efter at krydstogtskibet Costa Concordia kæntrede ud for den lille italienske klippeø Giglio den 13. januar sidste år, ventes bjærgningslederen mandag morgen at give ordre til, at starte den operation der i løbet af det kommende døgn skal bringe det 114.137 GT store krydstogtskib på ret køl igen.
”Størrelsen på skibet, og den måde det ligger på, gør det til den vanskeligste bjærgning jeg nogensinde har været involveret i”, siger Nick Sloane, der leder den komplicerede bjærgningsoperation.
Bjærgningsoperationen, der går under navnet The Parbuckling Project, består kort fortalt i at rette skibet op ved hjælp af en kombination af kæder, træk og kontravægte. Lignende operationer er gennemført tidligere, men aldrig i denne størrelsesorden.
En af usikkerhedsfaktorerne er krydstogtskibets indre stabilitet. Costa Concordia har ligget på klippegrunden ud for Giglio i mere end 20 måneder, og skibes indre er ikke konstrueret til at bære det pres der er opstået som følge af, at skibet har ligget på siden i så lang tid. Der er derfor en risiko for, at skibets indre konstruktioner giver efter når det rettes op, og at skroget derfor vrides fra hinanden.
Målet med den 4 milliarder kroner dyre redningsoperation har hele tiden været, at fjerne krydstogtskibet i ét stykke for at skåne miljøet mest muligt.
32 mennesker omkom da krydstogtskibet kæntrede efter at have ramt et klippeskær tæt på øen. Den hovedansvarlige for ulykken, skibets kaptajn Francesco Schettino, har endnu ikke fået sin straf for ulykken.
Læs alt om bjærgningen og se hvordan operationen foregår HER
Kilde: theparbucklingproject.com