Containerterminal vigtig for udvikling i Suez
I forbindelse med udvidelsen af Suezkanalen, der bliver officielt indviet den 6. august, har Egypten planer om at etablere en økonomisk zone ved siden af kanalen, og målet er at skabe et stort logistisk hub. Containerterminalen Suez Canal Container Terminal (SCCT), der drives af APM Terminals, er vigtig for udviklingen.
”Sidekanalens adgang til East Port Said er nødvendig for at gøre det muligt for flere skibe at anløbe den østlige havn og vil gøre adgangen til Middelhavet uafhængig af konvojmønstrene i Suezkanalen og derved reducere havneopholdet i den østlige havn, ligesom det vil øge kapaciteten”, siger Klaus Holm Laursen, adm. direktør for SCCT, om den 9,5 kilometer lange sidekanal, som der nu endelig er givet grønt lys til. Sidekanalen bliver 18,5 meter dyb og 250 meter bred.
Egypten vil skabe en vigtig logistisk hub ved Suez, der skal betjene europæiske, mellemøstlige og asiatiske markeder, i et forsøg på at skabe ny økonomisk vækst i Egypten. Som det er nu, må skibe vente i flere timer, når de skal forlade SCCT, inden de kan få lov til at sejle ud i kanalen, og det begrænser væksten.
Konvojsystemet har været for ufleksibelt for terminalen, da skibene enten bevægede sig sydpå eller nordpå. Nu da hovedkanalen er tovejs, kan flere skibe forlade eller anløbe SCCT.
Kilde: IHS Maritime 360