Containerterminal ved Suez øger kapacitet
Suez Canal Container Terminal (SCCT), der er placeret øst for den nordlige indgang til Suezkanal, forbereder sig på at få en større rolle i den globale trafik, da udvidelsen af Suezkanalen medfører mere skibstrafik. SCCT får således leveret fire ekstra Super-Post-Panamax kraner i midten af 2016, som øger det samlede antal kraner til 24.
”Som en af verdens vigtigste vandveje vil den udvidede Suezkanal spille en endnu større rolle som en port for den globale handel, og vi er stolte over at være en del af den igangværende proces for Port Said East, Egyptens folk og den globale skibsfart”, sagde APM Terminals’ chief operating officer Jeff De Best, der overværede ceremonien i forbindelse med åbningen af Suezkanalen den 6. august.
De fire nye kraner vil øge terminalens årlige kapacitet til 5,4 millioner TEU, og dermed vil terminalen være den største containerterminal i Middelhavet målt på kapaciteten. APM Terminals ejer 55 procent af SCCT, mens kinesiske Cosco Pacific ejer 20 procent, Suezkanalmyndighederne ejer 10,3 procent, mens Egyptens nationalbank ejer fem procent. De resterende aktier er på private egyptiske hænder. Terminalen åbnede i oktober 2004, og siden er der investeret over 800 millioner dollar i terminalen, som er blevet en af de travleste containerterminaler i regionen, og den håndterede 3,5 millioner TEU i 2014.
Cirka en tiendedel af den globale søbaserede handel passerer igennem Suezkanalen, hvilket svarer til cirka 18.000 skibe årligt, herunder containerskibe.
De nye STS-kraner, der repræsenterer en investering på 42 millioner dollar, vil hver have en rækkevidde på 72 meter og en højde på 52 meter, og de vil dermed kunne håndtere de allerstørste skibe. Der er for øjeblikket 29 skibe med en kapacitet på 18.000 TEU eller derover i drift på ruten mellem Fjernøsten og Europa, og yderligere 68 er bestilt. SCCT er den eneste containerterminal i Egypten, som er i stand til at servicere skibe på den størrelse.
Kilde: APM Terminals