Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

Det globale containerskibsflåde fortsætter med at opleve rekordvækst i den kapacitet, der blev tilføjet til flåden i 2023 og i det første kvartal i år. Det kan give overkapacitet på mellemlangt sigt, men hjælper på den korte bane.

Rekordstor vækst i containerflåden er med til at afhjælpe de kapacitetsudfordringer, der kommer på grund af problemerne i Det Røde Hav og i Panamakanalen.. Foto: CMA CGM

Mens branchens ledere fortsat udtrykker bekymring over mellemlangsigtede overkapacitetsproblemer, har kapacitets-væksten på kort sigt været en fordel i forhold til at modvirke virkningen af omdirigeringerne væk fra Rødehavet og det lavere antal daglige passage gennem Panamakanalen, skriver Maritime Executive.

Brancheforeningen BIMCO har beregnet, at der blev leveret 2,3 mio. TEU containerkapacitet i 2023, hvilket slog en tidligere rekord med 37 procent.

Det svarer ifølge Alphaliners oplysninger til 7,7 pct. af den globale containerflåde på godt 6.900 skibe med en samlet kapacitet på over 29,6 millioner TEU.

Og de nye containerskibe er fortsat med at strømme ind på markedet i 2024 i samme takt.

BIMCO rapporterer, at endnu en ny rekord er sat hidtil i år med mere end 1 mio TEU kapacitet leveret i de første fire måneder af 2024. Det repræsenterer en stigning på 80 procent sammenlignet med den tidligere rekord.

"Trods dette er leverancer stadig langt fra rekorden, når man ser dem i forhold til flådens størrelse," bemærker Niels Rasmussen, der er ledende skibsanalytiker hos BIMCO.

"I 2024 forventer vi, at leverancerne når op på 11 procent af flådekapaciteten i begyndelsen af året. Det blev senest overgået i 2008, hvor leverancer udgjorde 14 procent af flåden."

BIMCO bemærker, at selv efter de leveringen af 1 mio TEU kapacitet indtil nu i år udgør ordrebogen 6,1 millioner, hvilket udgør 21 pct. af den nuværende flådestørrelse.

"Ordrebogens andel af flåden er mere end dobbelt så stor som før COVID-pandemien og lineroperatørernes kontraktspøgelse begyndte," siger Rasmussen.

De mange nye holder containertrafikken i gang

Nye skibe vil dermed fortsat blive søsat i stor stil i 2024 og 2025 og de rekord store mængder af nye containerskibe var forventet at ville betyde et markant overudbud på markedet, som det skete i 2023.

Men nu ser det ud til, at leverancerne i år i stedet bidrager til at holde den globale containertrafik i gang,” siger Niels Rasmussen.

På grund af omdirigeringen af skibe via Kap Det Gode Håb efter Houthiernes angreb i Det Røde Hav er der ifølge BIMCO behov for  omkring 10 procent mere kapacitet for at håndtere den globale containertransport.

Kapacitet, der er nødvendig for at håndtere eventuel markedsudvikling, skal lægges til disse 10 procent, siger skibsanalytikeren.

I sidste uge forudsagde Maersk, at omdirigeringen væk fra Det Røde Hav på ruterne mellem Asien og Europa ville kræve op til 20 pct. kapaciteten i dette kvartal.

Maersk CEO Vincent Clerc advarede dog om, at overkapacitet ville begynde at være et problem senere i 2024 og 2025. Andre branchetopfolk, herunder Rolf Habben Jansen fra Hapag-Lloyd, har også gentaget bekymringerne om overkapacitet på grund af alle de nye skibe, skriver Maritime Executive.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland må ikke sælge olie fra beslaglagt tankskib

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Optræk til nye sammenstød mellem USA og Venezuela

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Store flyttedag i Maersks regionale hovedkvarterer

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk får ny finansdirektør

12.12.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for hævn-kapring af amerikanske olietransporter

11.12.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil fordoble antallet af kvindelige søfarende

11.12.2025Maritimedanmark.dk

Hver tredje færgepassager vil sejle på strøm i 2030

11.12.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot ansætter ny administrerende direktør

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark