Containerrederier reducerer omkostninger
Containerrederierne må se i øjnene, at den faldende efterspørgsel i Europa kombineret med en lavere kinesisk eksport, går ud over indtjeningen, og de arbejder derfor alle på at reducere omkostningerne og kapaciteten. De fleste rederier har tab på bundlinjen.
Singapore-baserede Neptune Orient Lines måtte rapportere et tab i tredje kvartal og sagde i den forbindelse, at det opsving i efterspørgslen, der normalt kommer i løbet af efteråret, aldrig kom, og derfor er man nødt til at fokusere på at optimere omkostningerne.
NOL, der er moderselskab til APL, endte tredje kvartal med et tab på 96 millioner dollar, mere end fire gange mere end det tab på 23 millioner dollar, som selskabet fik i samme periode sidste år.
To af Japans tre store rederier fik også skuffende resultater i tredje kvartal. Mitsui O.S.K. Lines fik et overskud, der lå 16 procent under det, som rederiet havde forudsagt for perioden april til september. Kawasaki Kisen Kaisha, kendt som K Line, måtte notere sig et fald på 38 procent i de seks måneder indtil 30. september sammenlignet med samme periode sidste år. K Line er derfor også gået i gang med at skære i omkostningerne blandt andet ved at rationalisere kapaciteten i overensstemmelse med den svage efterspørgsel.
Desuden fik Maersk Line som bekendt meget omtale forleden, da rederiet besluttede at lægge et Triple E-skib op, foreløbig for en periode på seks uger. Maersk Line har nedjusteret sine forventninger til hele årets resultat fra 2,2 milliarder dollar til 1,6 milliarder dollar.
Kilde: Wall Street Journal