Containerrederier overser mulighederne

Containerskibsfarten har i de sidste fem år stort set givet underskud, og det ser ikke umiddelbart ud til at blive bedre. Fragtraterne svinger nemlig rigtig meget, og rederierne er selv delvist skyld i problemerne, for de er ved at opbygge en kapacitet, som der ikke er brug for. Til gengæld overser rederierne nogle muligheder, skriver McKinsey.

Mange rederier har mulighed for at øge deres indtjening med 10-20 procentpoint, hvilket for mange er nok til at vende underskud til overskud. McKinsey nævner design af rutenetværk som et eksempel, for her har mange rederier mulighed for at effektivisere ved at investere i et nyt system, der bruger algoritmer til at træffe effektive beslutninger om netværk.

Det helt store problem for containerrederierne er dog den kapacitetsopbygning, der foregår i disse år. Det typiske nybyggede containerskib kan rumme 10.000 20-fods containere, hvilket er fem gange mere end i 1990’erne. Rederierne er ivrige efter at fylde skibene op og udnytte de effektivitetsmuligheder, som de store skibe indebærer. Men det fører omvendt bare til store udsving i overskudsgraderne. I 2009 fik containerrederierne rekordstore tab, men vendte i 2010 tilbage til overskud, som igen blev afløst af tab i 2011.

Der er og bliver en ubalance mellem udbud og efterspørgsel, og den ubalance bliver kun værre af de meget store containerskibe, som rederierne får bygget i disse år. Der er en udvikling i gang, konkluderer McKinsey, hvor de store rederier tager markedsandele og trænger de små rederier helt ud af markedet.

Kilde: Hellenic Shipping News

Mere fra...

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Dansk skib bordet af Greenpeace aktivister

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Ny bog: Vand under kølen - Et liv i Den Blå Verden

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Maersk indgår forlig med Evergreen

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Søfartens Ledere tager dom til efterretning

30.11.2023Maritimedanmark.dk

Strandet gastanker blokerer for australsk gaseksport

29.11.2023Maritimedanmark.dk

By & Havn underskriver kontrakt om landstrøm

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Kritisk infrastruktur i Østersøen beskyttes

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Lederne Søfart taber sag i Arbejdsretten

Jobmarked

Se alle

MarineShaft A/S

Vi søger industritekniker

MarineShaft A/S søger snarest en erfaren industritekniker/maskinarbejder til vores maskinværksteder i Hirtshals.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Rejsemontør søges

MarineShaft er specialiseret i reparationer på ror og propellerudstyr for den kommercielle skibsbranche. Vi har travlt med mange spændende opgaver for vores kunder og søger derfor en erfaren og selvstændig rejsemontør, som selvsikkert kan hjælpe vores kunder med at løse opgaven.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MarineShaft A/S

Erfaren svejsespecialist søges

MarineShaft søger en dygtig svejser

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.01.2024

MARPRO Search & Selection

Project HSEQ Manager - Rohde Nielsen

Are you a seasoned HSEQ professional with a passion for driving excellence in Health, Safety, Environmental and Quality practices? Rohde Nielsen is expanding its HSEQ department, and they want you to be a part of their dynamic team in Copenhagen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you an experienced maritime profile looking for a shore-based position, where you can work in close co-operation with the crew on the highly specialized vessels? On behalf of Rohde Nielsen, MARPRO is looking for a Marine Superintendent to the office in Grenå.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Kalundborg kommune

Navigatør til Sejerøbugtens færger

I forbindelse med en omstrukturering af færgedriften og etablering af et rederi søger Sejerøbugtens færger en skibsfører til at deltage i dette spændende arbejde. Her vil man få stor indflydelse på sin egen hverdag i et samspil med andre gode kollegaer.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

Kalundborg kommune

Maskinchef til Sejerøfærgen

I forbindelse med en omorganisering af færgedriften søges en maskinchef til Sejerøfærgen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai)

Class/Marine Surveyor

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai) is an international classification society with head office in Tokyo, Japan.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.12.2023

Fjord Line Danmark

2. Mester

Fjord Line søger netop nu kandidater til en fast stilling som 2. mester i maskinen ombord.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.11.2023

Events

Se alle

Copyright 2023