Containerrederier kan blive tvunget sammen

Finansielt udsatte containerrederier kan blive slugt ved opkøb eller på anden vis tvunget til sammenlægning på grund af de ekstra omkostninger, der er forbundet med de nye svovlregler, forudser shipping konsulenterne i Drewry.

"Uden at det skal lyde alt for alarmerende, er der et potentiale for, at IMO 2020 (de skærpede regler for svovludledning, red.) kan forårsage en konkurs og eller udløse mere defensive M&A aktiviter blandt containerrederierne. Det kan vise sig, at FN´s søfartsorganisation dermed utilsigtet vil skubbe en konsolidering i industrien længere, end den behøver at komme for at opnå bæredygtig rentabilitet,” hedder det fra Drewry.

Konsulentfirmaets bekymringer handler om, hvorvidt alle containerrederierne er i en position, hvor de kan håndtere de myriader af ekstra omkostninger, som forbuddet mod tung bunkerolie med højt svovl indhold fører med sig. Det være sig manglende finansiel styrke til dækning af ekstra omkostninger til det mere svovlfattige brændstof, manglende kapitalberedskab til investering i scrubbere eller ekstra finansieringskrav til bunkerkreditten.

Den seneste konsolidering i branchen var integrationen af de tre japanske selskaber NYK, MOL og K Line til Ocean Network Express (ONE) i første kvartal 2018. Den betød, at de syv ledende rederier nu kontrollerer omkring 75 pct. af verdens containerflåde.

Men selvom de nye svovlregler skulle føre til mere konsolidering, frygter Drewry ikke for konkurrencen, fordi der fortsat er “en varierende grad af konkurrence på rute-niveau.”

Kilde: World Maritime News

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle