Containerrederier kan blive tvunget sammen
Finansielt udsatte containerrederier kan blive slugt ved opkøb eller på anden vis tvunget til sammenlægning på grund af de ekstra omkostninger, der er forbundet med de nye svovlregler, forudser shipping konsulenterne i Drewry.
"Uden at det skal lyde alt for alarmerende, er der et potentiale for, at IMO 2020 (de skærpede regler for svovludledning, red.) kan forårsage en konkurs og eller udløse mere defensive M&A aktiviter blandt containerrederierne. Det kan vise sig, at FN´s søfartsorganisation dermed utilsigtet vil skubbe en konsolidering i industrien længere, end den behøver at komme for at opnå bæredygtig rentabilitet,” hedder det fra Drewry.
Konsulentfirmaets bekymringer handler om, hvorvidt alle containerrederierne er i en position, hvor de kan håndtere de myriader af ekstra omkostninger, som forbuddet mod tung bunkerolie med højt svovl indhold fører med sig. Det være sig manglende finansiel styrke til dækning af ekstra omkostninger til det mere svovlfattige brændstof, manglende kapitalberedskab til investering i scrubbere eller ekstra finansieringskrav til bunkerkreditten.
Den seneste konsolidering i branchen var integrationen af de tre japanske selskaber NYK, MOL og K Line til Ocean Network Express (ONE) i første kvartal 2018. Den betød, at de syv ledende rederier nu kontrollerer omkring 75 pct. af verdens containerflåde.
Men selvom de nye svovlregler skulle føre til mere konsolidering, frygter Drewry ikke for konkurrencen, fordi der fortsat er “en varierende grad af konkurrence på rute-niveau.”
Kilde: World Maritime News