Containerrederier foran vanvittig indtjening
De historisk høje fragtrater kan, hvis udviklingen fortsætter, sikre containerrederierne et driftsresultat i 2021 på helt op til astronomiske 100 mia. dollar - eller ca. 630 mia. kr. - forudser Drewry´s Container Forecaster. Allerede første kvartal overgik det samlede driftsresultat for 2020.
Arkivfoto..
Som det ser ud lige nu, forudser Drewry´s et driftsresultat (EBIT) på 80 mia. dollar - opjusteret fra det tidligere estimat på 35 mia. dollar. Men hvis fragtraterne overgår forventningerne for resten af året, kan driftsresultatet nå de 100 mia. dollar.
“Vi er nu blevet vant til at se trecifrede årlige vækstrater for spotraterne på de flere ruter. At disse tilfælde ikke længere chokerer, er et yderligere eksempel på - hvis det da er nødvendigt - at markedet virkelig er vanvittigt lige nu,” siger an analytiker fra selskabet ifølge Seatrade Maritime News.
Hvis man synes, at 100 mia. dollar lyder helt overdrevent, gør Drewry opmærksom på, at rederierne rapporterede om et driftsresultat på godt 27 mia. dollar alene i første kvartal, hvilket er mere end de 25,4 mia. dollar, de kunne bogføre for hele 2020.
Drewry forventer en stigning i volumenerne på i Q3 og i resten af året med en årlig vækst på omkring 10 pct.
“Der vil fortsat være vækst næste år, men formentlig kun halt så stærk, da forbrugerne ventes igen at bruge flere penge på tjenesteydelser i takt med, at Covid-19 restriktionerne fjernes.
Maersk forventer i selskabets seneste udmelding et driftsresultat (EBIT) på 4,3-6,3 mia. dollar, sammenlignet med rekordresultatet på 4,2 mia. dollar i 2020.
Den omfattende bestilling af nye containerskibe får ingen større indflydelse på udbuddet af kapacitet i 2022, hvor flåden blot forventes at vokse med 2,8 pct., hvilket er mindre end efterspørgslen.
Til gengæld er der ifølge Drewry fra 2023 igen en vis risiko for, at markedet vil blive præget af en overkapacitet.
Under alle omstændigheder vil 2021 stå som året, hvor containerskibs-ejere og containerrederier bliver forgyldt i en grad, der aldrig tidligere er set.
Kilde: Seatrade Maritime News