Containerflaskehalse i europæiske havne

Havnene i Rotterdam, Hamburg og Antwerpen er hårdt ramt af flaskehalse på containerområdet, og det har fået feederoperatørerne Team Lines og Contargo til at indføre tillægsafgifter for deres serviceydelser. Det skal dække ekstra udgifter til at laste og losse i andre terminaler end de sædvanlige.

Ifølge Contargo har der siden midten af april været lange ventetider i Rotterdam Havn, og det er ikke ualmindeligt, at det tager 50-90 timer at laste og losse. I alt er tidsforbruget steget med en tredjedel siden april. Derfor har Contargo indført en tillægsafgift på 15 euro pr. container fra 1. august, og foreløbig gælder den ekstra afgift måneden ud. Pengene skal dække de ekstra omkostninger, som operatøren har i forbindelse med at losse i andre terminaler, kørsel inden for havnens område m.v.

Samtidig meddeler Contargo, at der er de samme tegn på flaskehalse i Antwerpen Havn.

Team Lines, der har indført en lignende afgift i Rotterdam Havn, meddeleler, at man har problemer i containerterminalen ved Hamburg Havns Burchardkai, og Team Lines er derfor blevet nødt til at anvende andre terminaler i Hamburg. Havnen i Hamburg mener, at problemerne skyldes flere større skibe og har meddelt, at man vil ansætte 50 nye medarbejdere for at afhjælpe problemerne.

Regnskaberne fra Hamburg Havn viser da også en forrygende vækst i containeromsætningen. I årets første kvartal håndterede havnen således 2,4 millioner TEU, hvilket var en vækst på otte procent på årsbasis.

Kilde: Lloyd’s Loading List

Artikler

01.10.2023|Maritimedanmark.dk

Italiensk kystvagt redder 177 fra brændende færge

30.09.2023|Maritimedanmark.dk

Transportskib til Airbus-dele skal have hjælp af vinden

30.09.2023|Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line afskediger sin topchef

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

FN fejrer 50-året for MARPOL - men der venter et betydeligt arbejde

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

Grøn jomfrurejse kostede Maersk enorm merpris

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

FN advarer: Udledningen fra skibsfarten kan eksplodere

Copyright 2023