Concordias sidste rejse skaber frygt
Forsikringsselskaberne håber, at vraget af Costa Concordia ikke tvinges ud på en lang sørejse for at blive ophugget. Selskaber og myndigheder advarer mod at sende skibet på en lang rejse til Fjernøsten fra øen Giglio, da det vil medføre en farefuld og potentielt dyr rejse.
”Der er udarbejdet en proces for at vælge den mulighed at demontere og genbruge vraget på en måde, der giver den bedste løsning i forhold til sikkerhed for resultatet, miljø og sikkerhedsstandarder på arbejdspladsen”, siger en talsmand for Italiens civilbeskyttelse.
På en pressekonference i Rom fredag sagde Concordias ejere, Costa Crociere og italienske embedsmænd, at processen med at vælge et værft til demontering af fartøjet forventes afsluttet inden for to måneder og det vindende bud annonceret i marts.
To år efter Costa Concordias skæbnesvangre forlis er spørgsmålet om, hvor fartøjet skal hugges op og genanvendes endnu ikke besluttet. Det blev afsløret, at efter en lang udbudsproces, hvor 12 værfter i Italien, Storbritannien, Frankrig, Norge, Tyrkiet, Holland, og Kina bød på kontrakten om at skrotte det 114.000 GT krydstogtskib.
Værfterne, der er med i det endelige opløb skulle omfatte havnene i Piombino, Genova, Palermo og Civitavecchia i Italien samt Hartlepool i England. Problemet er, at heavy-liftfartøjet vil have en dybgang på 18,5 meter under transporten. Det begrænser de værfter, der kan håndtere opgaven.
Italiens miljøminister Andrea Orlando siger, at det vil være en fordel at beholde projektet i Italien, for at begrænse de miljømæssige konsekvenser og fastholde eventuelle økonomiske fordele.
Udgifterne til bjærgningen overstiger allerede 817 millioner dollar. Forsikringsselskaberne mener, de endelige omkostninger ved fjernelse og skrotning af vraget vil komme over en milliard dollar.
Kilde: Sea Web