CO2: Rederne skal selv kunne bestemme
Det skal være op til skibsejerne selv, hvordan de vil nå målet om at reducere skibsfartens CO2-udledning frem mod 2030. Det mener flere af FN´s medlemsstater og synspunktet får opbakning fra Danske Rederier. Fartbegrænsning møder dog fortsat modstand.
Frihed til selv at vælge CO2-reducerende tiltag vil skabe et incitament for skibsejerne til at udvikle nye løsninger på vejen mod målet om en 40 pct. bedre effektivitet i 2030 sammenlignet med 2008. Det mener Danske Rederier forud for mødet i dag i klimaarbejdsgruppen under FN´s søfartsorganisation IMO.
Det er især de kortsigtede tiltag, som skal besluttes og implementeres inden 2023, der er på dagsordenen, og her går flere nationer ind for en mere målbaseret tilgang gennem en styrkelse af Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP).
”Vi støtter fuldt op om forslag, der går på at sætte fart på CO2 reduktionerne fra skibsfarten. Ved at styrke SEEMP, sikrer vi ens konkurrencevilkår og tilgodeser frontløberne”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør hos Danske Rederier
FN’s klimaarbejdsgruppe skal også drøfte forslaget om indførelse af fartbegrænsninger på skibe, som møder kritik fra flere sider, blandt andet fra Danske Rederier, som ikke mener det er en holdbar løsning.
”Det løser ikke problemet, men derimod risikerer vi, at det kan blive en sovepude for rederierne”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør hos Danske Rederier og forsætter:
”En fartbegrænsning vil rigtignok give os CO2 reduktioner nu og her, men det gør det ikke alene. Der skal andre tiltag til, såsom nye brændstoftyper og nyt udstyr, samt digitale løsninger. Og hvis der indføres en fartbegrænsning, fjerner man jo fuldstændig det kommercielle incitament til at investere i nye løsninger.”
Kilde: Danske Rederier