CO-Søfart er kritisk over anbefalinger

Anbefalingerne fra Vækstteamet for Det Blå Danmark kan groft sagt summeres op til, at Det Blå Danmark sådan set slet ikke er blåt, og at Danmark ikke nødvendigvis er dansk. Det skriver sekretariatschef i CO–Søfart, John Ibsen, i denne kommentar til anbefalingerne.

Erhvervsministeren har nu fået anbefalingerne fra det ”team” han nedsatte i forhold til at komme med input til, hvordan man kunne sikre og skabe øget beskæftigelse indenfor det maritime erhverv.

Selve titlen på rapporten bør omgående rejse to spørgsmål hos læseren og ministeren. Hvem eller hvad er Det Blå Danmark? Hvad er vækst?

Henvisningen til farven blå, må antages at referere til havet og den danske skibsfart. MEN, som den grundige læser vil opdage, det gør den bare ikke. Skibsfart og rederidrift er kun motoren i denne farvetype.

”Det Blå Danmark følger ikke traditionelle brancheskel, og der er derfor statistiske udfordringer i forbindelse med afgrænsningen af området”, hedder det i anbefalingerne fra Vækstteamet.

Dette kunne opfattes som værende en måde at skrive, at man ikke er helt klar over hvilket område, der helt præcist er blåt, men at det groft sagt dækker alt , man komme i tanke om. Så vi kan vel roligt konkludere, at henvisningen til farven blå, nok ikke skal tages alt for alvorligt.

Men heldigvis er der jo Danmark - og det betyder jo dansk?

Under vækstteamets visioner kan man så læse, at selv om det er en god ide, at vi bruger penge og ressourcer på at skabe gode rammevilkår for dansk skibsfart, så er skal der også laves en indsats på ”Operation af skibe under udenlandsk flag og tilhørende landbaserede ydelser”.

Dermed er skibe under udenlandsk flag en del af Det Blå ”Danmark” – så blev man det klogere, og kan dermed fastslå, at reference til en bestemt nationalitet heller ikke er noget man skal lægge for meget i.

”En række rederier har kontorer i udlandet …. og er i stigende grad gået fra traditionel rederidrift til at være operatører af skibe, som de ikke selv ejer” – her ligger tilsyneladende rigtigt mange blå danske arbejdspladser.

Konklusionen er, at for at forklare, at de mange milliarder i statsstøtte ikke skaber danske arbejdspladser til søs, så har man skabt et begreb, hvis reelle indhold er ”Det” – eller som Monty Python er kendt for ”It´s”.

Da der jævnfør ovenstående ikke er en egentlig fast definition af Det Blå Danmark, så er vækst jo en svær størrelse.

Men hvis man tager udgangspunkt i hvilke anbefalinger, der gives til direkte vækst i beskæftigelse til søs, så er der én (1): -

Skibe der arbejder med Offshore vindmølleparker skal kunne registreres under DIS

Dansk Metals Maritime Afdeling sendte i sidste måned en anbefaling af dette tiltag til Erhvervsministeren, ligesom vi drøftede de særlige udfordringer, som den mindre skibsfart er udsat for, med ministeren.

Den mindre skibsfart nævnes dog kun kort i anbefalingerne fra Vækstteamet.

Det ville have været en god ide, om man havde lavet en tilbundsgående undersøgelse af disse problemstillinger, idet det jo netop er her, vi finder danske arbejdspladser, og her vi ønsker vækst.

Men modsat vores anbefalinger, beskrives vækstmulighederne indenfor disse områder ikke, så vækst er også afhængigt af øjnene, der ser.

Der er sikkert rigtig mange gode ideer i rapporten, men det er at stikke blår i øjnene at fremstille indholdet som værende fremmende for danske arbejdspladser til søs.

Som sædvanlig er der gjort mange krumspring for at forklare, at man ikke kun kan se på de søfarende. Nej, man skal opfatte erhvervet som omfattende stort set alle danske arbejdspladser.

Man kan jo med rapporten stipulere, at man nu er gået et skridt videre, idet udenlandske arbejdspladser nu også er omfattet, og det kan jo kun bestyrke os i troen på, at vi danskere - som tidligere finansminister Thor Pedersen udtalte fra talerstolen - snart kan købe hele verdenen.

John Ibsen Sekretariatschef, CO–Søfart

Vækstteamet for Det Blå Danmark - anbefalinger, hele rapporten kan downloades på Erhvervs- og Vækstministeriets hjemmeside - klik HER

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark