CMP dropper containerpramme
Copenhagen Malmö Port dropper nu idden om pramtransport af containeremellem Malmö og København. Den efterspørgsel man havde håbet på har ikkke vist sig. Hvad der nu skal ske med de fire pramme og den slæbebåd, der er chartret til projektet, er uvist.
”Vi tror virkelig på denne idé, men må konstatere, at CMP ikke har nået de mængder, vi har brug for, hvis transporten på pramme skal være økonomisk forsvarlig”, siger Johan Röstin, CEO i CMP.
Initiativet blev taget oprindeligt af Thomas Lindblad, der tidligere var administrerende direktør for Svitzer. Hans idé var baseret på et ønske om at skabe en miljømæssigt bæredygtig og omkostningseffektiv rute mellem CMPs to dele på hver side af Øresund.
Sammen med CMP han startede sidste efterår, det nye rederi byWatertruck, hvilket skulle have startet trafikken på tværs af Øresund i marts i år. To eller tre pramme skulle sejle med containere og en eller to med tørlast, som for eksempel træpiller.
Der blev chartret fire pramme og en slæbebåd til at skubbe dem hos Sand Inge Bugsering og Trafik i Lysekil. Der blev oprettet et nyt rederi, Watertruck, der skulle stå for driften. CMP vil ikke udelukke, at man senere vil tage projektet op, hvis der viser sig et behov. Man vil nu foreløbig prøve at skaffe anden beskæftigelse for de fem fartøjer.
Kilde: CMP og Sjöfartstidningen.