CMA CGM overvejer at undgå Suez
Franske containerrederi CMA CGM overvejer lige nu helt at droppe Suez Kanel og i stedet sende skibene rundt om Afrika. En omlægning vil også føre til, at partneren China Shipping Container Line dropper kanalen.
Det er ikke kun danske A.P. Møller - Mærsk der er begyndt at sende sine skibe rundt om Kap Det Gode Håb i stedet for gennem Suez Kanalen, når Maersk Lines store containerskibe skal fra Europa til Asien på AE7 ruten.
Det store franske containerrederi CMA CGM har allerede gjort det samme et par uger, på det østlige ben af rederiets FAL2 rute. Og det med så godt et resultat, at franskmændene nu overvejer en permanent omlægning af rederiets ruter så de undgår Suez.
Der er nemlig mange penge at spare ved manøvren.
CMA CGMs Chief Executive Farid Salem siger til Lloyds List, at rederiets 9.400 TEU skibe på FAL2 ruten, vil kunne spare 330.000 dollar i kanalafgifter for hver sejlads der ledes udenom Suez.
En årlig besparelse der sammenlagt vil løbe op i 17 millioner dollar. Hvilket jo ikke er at kimse af i krisetider.
Derfra skal så trækkes udgiften til ekstra brændstof for den 3.400 sømil længere rute. En udgift der nedbringes ved, at containerskibets hastighed sættes ned. Ved en hastighed på 20 knob vil ekstraudgiften løbe op i 250.000 dollar pr, skib.
Dertil kommer så sparede forsikringsudgifter, der i øjeblikket er betydelige for skibe der passerer igennem det piratplagede farvand ud for Afrikas Horn.
Kilde: Lloyds List