CMA CGM klar med CO2-venligt tilbud
Den franske container-gigant CMA CGM vil allerede fra maj tilbyde sine kunder et mere CO2-venligt fragttilbud. Rederiet vil benytte biometanol for at nedbringe udledningen af CO2 med omkring 67 pct. Men der er begrænsning.
CMA CGM bliver det første rederi i verden, der etablerer en bio methane løsning, men tilbuddet er begrænset af den tilgængelige mængde bio methane.
Det franske rederi vil således investere i 12.000 tons biometanol, der er nok til at drive to ellers LNG-drevne 1.400 teu containerskibe i et år på den nordeuropæiske Balt3-ruten mellem Rotterdam og St. Petersborg, oplyser rederiet.
CMA CGM har som Maersk en ambition om at have en CO2 neutral flåde i 2050, men vejen dertil er forskellig. Det franske rederi satser benhårdt på LNG som en overgangsløsning, mens Maersk har annonceret, at de nu vil satse fuldt ud på et bæredygtigt brændstof.
Den ambitiøse plan på Esplanaden går ud på at have et CO2-neutralt feederskib i søen allerde i 2023 - formentlig også drevet af bio methanol.