CMA CGM favorit til at købe NOL
Det franske rederi CMA CGM er længere fremme i forhandlingerne om at købe Neptune Orient Lines end Maersk Line, siger kilder med kendskab til forhandlingerne. NOL, der er 65 procent ejet af Singapore-selskabet Temasek Holdings, har ledt efter en køber i månedsvis.
”Franskmændene ser ud til at være mere ivrige efter at få dette til at fungere”, siger en kilde, der dog tilføjer, at endnu er der ikke afgivet noget bud, og at forhandlingerne med begge potentielle købere kan blive afgjort af prisen.
Ikke desto mindre mener kilderne, at det er mest sandsynligt, at NOL vælger CMA CGM som køber. Desuden passer NOL’s Asien-Amerika-linjer fint ind hos CMA CGM, der har et svagt område her og samtidig har givet udtryk for, at de gerne vil udvide inden for dette område.
NOL fik et underskud på 96 millioner dollar i årets tredje kvartal og har frasolgt sin overskudsgivende logistikforretning, APL Logistics Ltd, for 1,2 milliarder dollar i maj måned. NOL har angiveligt tidligere været i forhandlinger med Hapag-Lloyd og med OOCL uden, at det er endt med en aftale.
Mange iagttagere og analytikere mener, at overkapaciteten inden for containerskibsfarten forværres af, at der er få rederier, som kontrollerer mere end fem procent af markedet. Men indtil nu har konsolidering kun foregået sjældent. Der er ganske mange potentielle opkøbskandidater, men de kontrolleres af fonde, der har råd til at stå lavkonjunkturen igennem. Andre rederier er familieejede, og sådanne familier har typisk et mere langsigtet perspektiv.
Sidste år så man dog, at tyske Hapag-Lloyd fusionerede med chilenske CSAV, og meget tyder på, at de to kinesiske statslige rederier, China Ocean Shipping Co. og China Shipping Group Co. er tæt på at nå til en aftale om fusion. Hvis det sker, bliver det kinesiske rederi verdens fjerdestørste rederi og dermed lige i hælene på CMA CGM, der er nr. tre. Analytikere mener, at et fusioneret kinesisk rederi sandsynligvis vil være i stand til at mindske CMA CGM’s markedsandel i Asien.
”CMA CGM har større behov end Maersk for at øge sit omfang”, siger Lars Jensen, adm. direktør for SeaIntelligence Consulting. Han tilføjer, at Maersk har amerikanskflagede skibe, der vil overlappe med NOL’s amerikanskflagede flåde.
NOL forventes at blive solgt for cirka 2,7 milliarder dollar.
Kilde: Wall Street Journal