Clipper skibe gør klar til nye svovlkrav
Det danske rederi Clipper konverterer en Heavy Fuel Oil, HFO, tank på seks af sine 30.000 tdw Trader-type tørlastskibe til en Marine Gas Oil, MGO, tank. Konverteringen reducerer unødige omkostninger ved hyppige bunker operationer og forsinkelser.
Fra den 1. januar 2015 er MARPOLs bilag VI forordning 14.4 trådt i kraft med fuld effekt. Forordning betyder nye og skærpede krav til det maksimale indhold af svovl på 0,1 procent i brændstoffer, der anvendes af fragtskibe i emissionskontrolområder, ECA.
Konverteringen gør skibene mere bæredygtige og miljøvenlige, og dermed i overensstemmelse med gældende lovgivning. Som en ekstra fordel gør den fysiske adskillelse af rør gør det meget usandsynligt, at blande de to oktantal ved en fejltagelse.
Et af de konverterede fartøjer er Clipper Tarpon. Før konverteringen, var MGO tankkapaciteten på 143,4 m3. Efter konverteringen kan skibet rumme 564,4 m3 MGO. Denne forbedring giver skibet mulighed for at sejle i en længere periode uden yderligere bunkeropkald indenfor emissionskontrollerede områder.
Clipper Fleet Management’s in-house tekniske afdeling dokkede skibet i Tyrkiet i cirka tre uger, hvor dets rørsystem blev optimeret i separate HFO og MGO-systemer. Selve MGO- konverteringen tog omkring otte dage og betød derfor ikke ekstra tid i dok.
Kilde: Clipper Group