Charterrater for containerskibe slår rekorder
Prisen for at chartre et containerskib har på grund af dem voldsomme efterspørgsel bevæget sig op på et vanvittigt højt niveau. I april kostede time-charter af et 8.500 teu containerskib 54.000 dollar/dag - det højeste niveau i 10. Men det er ingenting i forhold til, hvad der betales i dag.
Vanvittige charterrater betyder, at to returrejser til Kina kan tjene en tredjedel af S Santiagos værdi hjem..
En time-charter på 54.000 dollar/dag var i april i år mere end det dobbelte af prisen i samme måned 2020.
Men situationen på markedet er fortsat ekstremt med et udbud, der ikke kan følge med efterspørgslen, og det er årsagen til, at en speditør angiveligt nu betaler vanvittige 135.000 dollar/dag for at korttidschartre et 15 år gammelt containerskib med en kapacitet på 5.060 teu.
“Charterraterne for korte perioder er helt ude af kontrol,” skriver Alphaliner i sin seneste ugentlige rapport.
Ifølge American Shipper´s kilde er containerskibet S Santiago chartret af den kinesiske speditør 3 Seas for en periode på 45-90 dage, svarende til en retur-rejse med option på en anden.
Ifølge VesselValue er S Santiago i øjeblikket ca. 38,5 mio. dollar værd.
Det vanvittigt høje charterrate på 135.000 pr. dag svarer til at tjene omkring en sjettedel af skibets værdi hjem på en enkelt retur rejse - eller en tredjedel, hvis speditøren ønsker at udnytte optionen på en ekstra.
Og kilder i industrien vil ifølge American Shipper ikke blive overrasket, hvis der bliver sat en ny rekord i den kommende uge.
Kilde: American Shipper.