Bunkerudgifter er steget markant
Stigning i prisen på råolie har i årets løb været med til at presse prisen på bunker i vejret. Det gælder både den traditionelle HSFO, som benyttes af skibe med scrubber, og den nye svovllette olie VLSFO, der kan benyttes af alle skibe.
Ifølge data fra Ship & Bunker, er VLSFO steget 42 procent siden årsskiftet, og kostede i sidste uge 601 dollar per ton, mens HSFO er steget 51 procent siden årsskiftet, og nu ligger på 514,50 dollar per ton. Det er den højeste pris på HSFO siden 2014.
Prisspændet mellem traditionel bunkerolie og svovllet olie er dermed indsnævret yderligere, og fordelen ved at investere i en scrubber dermed faldet tilsvarende.
Da de nye IMO 2020 regler netop var trådt i kraft, var prisforskellen på HSFO og VLSFO helt oppe på 315 dollar per ton.
Selvom om containerraterne i forvejen er historisk høje, vil den stigende pris på bunker udmønte sig i højere bunker surcharges, og dermed gøre det endnu dyerre for kunderne at forsende containere.
Redaktionen