Britisk havarikommission indskærper regler efter dødsulykken på Karin Høj

I en netop udgivet rapport om ulykken, der kostede to danske søfolk livet, indskærper den britiske havarikommission vigtigheden af at placere en ekstra udkigspost på broen.

Karin Høj kæntrede efter påsejlingen, der kostede to besætningsmedlemmer livet.. Foto: MAIB

Sagen om den fatale hændelsen den 13. december 2021, da det britisk-flagede fragtskib Scot Carrier kolliderede med den danske selvsejlende pram Karin Høj og kostede to danske søfolk livet, er forlængst slut i Danmark.

Den britiske styrmand på Scot Carrier blev idømt halvandet års fængsel for uagtsomt manddrab m.m. ved Københavns Byret i fjor.

Men nu har den britiske havarikommission - Marine Accident Investigation Branch (MAIB) - udsendt sin rapport om ulykken, hvor de anbefaler de to skibes rederier om gennemgå behovet for bedre uddannelse og træning samt sikre, at der er det nødvendige antal besætningsmedlemmer om bord.

MAIB opfordrer også den britiske kystvagt til at rådgive shipping-industrien om, at placeringen af en ekstra udkigspost om natten og ved begrænset sigtbarhed er et absolut krav i britiske farvande.

"De internationale krav er klare, at det er afgørende for sikker navigation at udstationere en ekstra person på broen som en dedikeret udkigspost. Denne undersøgelse er dog en af ​​mange, der har afsløret, at styrmænd var alene på broen om natten,” sagde MAIB's chefinspektør for søulykker, Andrew Moll, ifølge mediet gCaptain.

Styrmanden på Scot Carrier blev tiltalt for uagtsomt manddrab og for at sejle videre efter ulykken uden at yde hjælp.

Han sagde i retten, at han først så Karin Høj i sidste øjeblik og forsøgte at undvige. Det lykkedes ikke, men han sejlede alligevel videre i 25 minutter, inden han vendte om for at hjælpe med eftersøgningen.

Ifølge svensk politi havde han en promille på 0,457 da han blev anholdt godt seks timer efter kollisionen, der skete i farvandet mellem Sverige og Bornholm.

Styrmanden erklærede sig skyldig i alle anklager og modtog dommen på halvandet års fængsel, forbud mod indrejse i Danmark i 12 år, samt forbud mod at føre skib i dansk farvand.

Det ene besætningsmedlem blev fundet død i Karin Højs kahyt, mens det andet besætningsmedlem - der befandt sig på broen - aldrig er blevet fundet.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

03.12.2025Maritimedanmark.dk

EU siger nej til russisk gas fra 2027

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Russisk tankskib ramt af droneangreb – Ukraine afviser involvering

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Lov om krigs­for­sik­ring er rettidig omhu

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Danmark opnåede ikke genvalg til IMO-rådet

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye chefer på internationale topposter i Maersk

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course