Britisk havarikommission indskærper regler efter dødsulykken på Karin Høj

I en netop udgivet rapport om ulykken, der kostede to danske søfolk livet, indskærper den britiske havarikommission vigtigheden af at placere en ekstra udkigspost på broen.

Karin Høj kæntrede efter påsejlingen, der kostede to besætningsmedlemmer livet.. Foto: MAIB

Sagen om den fatale hændelsen den 13. december 2021, da det britisk-flagede fragtskib Scot Carrier kolliderede med den danske selvsejlende pram Karin Høj og kostede to danske søfolk livet, er forlængst slut i Danmark.

Den britiske styrmand på Scot Carrier blev idømt halvandet års fængsel for uagtsomt manddrab m.m. ved Københavns Byret i fjor.

Men nu har den britiske havarikommission - Marine Accident Investigation Branch (MAIB) - udsendt sin rapport om ulykken, hvor de anbefaler de to skibes rederier om gennemgå behovet for bedre uddannelse og træning samt sikre, at der er det nødvendige antal besætningsmedlemmer om bord.

MAIB opfordrer også den britiske kystvagt til at rådgive shipping-industrien om, at placeringen af en ekstra udkigspost om natten og ved begrænset sigtbarhed er et absolut krav i britiske farvande.

"De internationale krav er klare, at det er afgørende for sikker navigation at udstationere en ekstra person på broen som en dedikeret udkigspost. Denne undersøgelse er dog en af ​​mange, der har afsløret, at styrmænd var alene på broen om natten,” sagde MAIB's chefinspektør for søulykker, Andrew Moll, ifølge mediet gCaptain.

Styrmanden på Scot Carrier blev tiltalt for uagtsomt manddrab og for at sejle videre efter ulykken uden at yde hjælp.

Han sagde i retten, at han først så Karin Høj i sidste øjeblik og forsøgte at undvige. Det lykkedes ikke, men han sejlede alligevel videre i 25 minutter, inden han vendte om for at hjælpe med eftersøgningen.

Ifølge svensk politi havde han en promille på 0,457 da han blev anholdt godt seks timer efter kollisionen, der skete i farvandet mellem Sverige og Bornholm.

Styrmanden erklærede sig skyldig i alle anklager og modtog dommen på halvandet års fængsel, forbud mod indrejse i Danmark i 12 år, samt forbud mod at føre skib i dansk farvand.

Det ene besætningsmedlem blev fundet død i Karin Højs kahyt, mens det andet besætningsmedlem - der befandt sig på broen - aldrig er blevet fundet.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle