Brexit: Der skal kæmpes for fortsat adgang
Uden lige adgang til hinandens markedet taber vi alle sammen, fastslog Europa Parlaments-medlem Morten Helveg Petersen, da han besøgte Esvagt for at høre om tanker og udfordringer i forbindelse med briternes farvel til EU.
På havnen i Esbjerg er en en lang række virksomheder afhængig af adgangen til det britiske marked. Den kan lukke til nytår, hvis det ikke lykkes for EU og Storbritannien at blive enige om en aftale, og det vil gå hård ud over bl.a. offshorerederiet Esvagt, der onsdag bød medlem af Europa Parlamentet for Det Radikale Venstre, Morten Helveg Petersen velkommen.
Han var sammen med Danske Rederier på besøg hos rederiet i Esbjerg for at høre om tanker og udfordringer i forbindelse med briternes farvel til EU.
”Esvagt er et godt eksempel på, hvor vigtigt det er med lige konkurrencevilkår. Danske virksomheder skal selvfølgelig kunne byde ind på opgaver på det britiske marked - og omvendt. Ellers taber vi allesammen, ikke kun Esvagt,” siger Morten Helveg Petersen. ”Fra EU’s side slås vi for åbne markeder og lige vilkår. Vi skal ikke have en situation, hvor briterne nægter danske virksomheder, rederier, fiskere og landmænd adgang, mens de selv nyder godt af fordelene ved det indre marked,” siger Morten Helveg Petersen. Esvagt er et af de rederier, der udover at operere fra Esbjerg Havn også tager opgaver i britisk farvand. En mulighed, som risikerer at forsvinde, hvis ikke der bliver indgået en handelsaftale mellem EU og Storbritannien før fristen ved udgangen af året, som sikrer den fremtidige adgang. Uden en aftale, vil Storbritannien kunne lukke ned for danske rederiers adgang til det britiske marked. ”Vi er glade for, at Morten Helveg lægger vejen forbi Esbjerg. Esvagt har i gennemsnit 20 skibe i britisk farvand, så hvis vi pludselig fra den ene dag til den anden bliver smidt ud, får det selvsagt store konsekvenser for os og for offshore industrien generelt,” siger Peter Lytzen, CEO i Esvagt. Adgangen til opgaver i britisk farvand sikrede i 2019 danske rederier en indtægt på minimum 1,2 mia. kroner.
”Vi er nødt til at finde en fornuftig aftale med briterne. Ellers risikerer vi, at det kommer til at gå hårdt ud over adskillige danske rederier. EU og Storbritannien har en meget stram tidsplan foran sig, og vi ønsker, at vi fra dansk side kæmper hårdt for at lande en aftale, som sikrer danske arbejdspladser i offshore-sektoren,” siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier.
Den samlede danske vind-industri beskæftiger over 30.000 mennesker, og mere end 45 rederier i Danmark beskæftiger sig med offshore vind.
Kilde: Danske Rederier