Branche kræver vejning af containere
Containerrederier, terminaloperatører og fagforeninger vil have IMO til at gennemføre krav om vejning af fyldte containere før de lastes på skibene. Kravet skyldes, at der ofte er forskel på den faktiske vægt, og vægten eksportørerne oplyser.
IMO Underudvalg for farligt gods, tørlast og containere ventes på sit næste møde i september at overveje forslaget med det formål at gøre transport på skibe, havnearealer og veje mere sikre. Branchens krav bakkes op af regeringerne i Danmark, Holland og USA.
USAs, Hollands og Danmarks regeringer får støtte til forslaget af Baltic and International Maritime Council, the International Association of Ports and Harbors, the International Chamber of Shipping, the International Transport Workers’ Federation og the World Shipping Council.
"USA har i årevis krævet alle eksport containere vejet. Denne praksis har ikke påvirket forsyningskædens effektivitet, og det har forbedret sikkerheden. Teknologien til at veje containere præcist og effektivt findes, og det bør være en universel og krævet praksis”, siger Dr. Geraldine Knatz, formand for IAPH og administrerende direktør for havnen i Los Angeles.
Under ”The Safety of Life at Sea Convention , er afskiberne forpligtet til at oplyse vægten af containeren, men lastinteresser gør, at det ofte ikke sker, hovedsagelig fordi, der ikke er nogen kontrol.
International Longshoremen’s Associations præsident Harold Daggett har vejning af import-containere som en topprioritet på dette års East and Gulf Coast havne arbejdes forhandlinger.
Waterfronts ledelse siger; at vejning af import containere, før de er frigivet fra terminalen vil skabe trafikpropper og forsinkelser samt betyde unødvendige omkostninger.
Kilde: Journal of Commerce