Brændstofomkostningerne er helt i bund
De faldende oliepriser bevirker, at omkostningerne ved containertransport på ruterne mellem Asien og Europa, på de transatlantiske ruter samt på de europæiske feeder-ruter nu er lavere end i 2014, og det på trods af, at de skærpede svovlkrav er trådt i kraft.
Det var ellers ventet, at svovlkravene, der trådte i kraft pr. 1. januar, ville få brændstofomkostningerne og dermed de samlede transportomkostninger til at vokse voldsomt. Både DFDS og Transfennica reagerede da også sidste år ved at nedlægge ruter blandt andet med henvisning til de nye svovlkrav.
Men en undersøgelse fra MDS Transmodal viser, at brændstofpriserne er faldet så meget, at omkostningerne ved containertransport er faldet i forhold til sidste års niveau, selv når man tager med i beregningerne, at den svovlfattige bunkerolie, der overholder de skærpede krav, er dyrere end den almindelige bunkerolie.
MDS Transmodal’s beregninger viser, at baseret på brændstofpriserne i fjerde kvartal, ville transportomkostningerne være steget med 10 dollar pr. TEU ved at skifte til den svovlfattige type brændstof. I stedet er der sket det, at den gennemsnitlige brændstofpris er faldet til 284 dollar pr. ton fra 557 dollar pr. ton i fjerde kvartal. Derved er omkostningen ved at transportere en container mellem Asien og Europa faldet med 118 dollar pr. TEU sammenlignet med niveauet fra slutningen af 2014. De rederier, der sejler til Nordeuropa, kan endda tillade sig at sætte farten på skibene op, og enhedsomkostningerne ville så stadig være lavere end sidste år.
Der er dog ikke noget, der tyder på, at rederierne dropper slow steaming, hvilket kun er godt, eftersom der stadig er et problem med overkapacitet. Det ville kun blive værre, hvis rederierne satte farten op. Alphaliner har tidligere beregnet, at slow steaming holder 1,3 millioner TEU beskæftiget, hvilket svarer til syv procent af den globale containerskibskapacitet.
Kilde: Lloyd’s Loading List