Bonavista søsat efter 4 år på land
Flere tusinde mennesker så til, da Nationalmuseets skonnert Bonavista pinselørdag blev søsat efter et fire år langt ophold på bedding i Marstal. Store dele af skibet er udskiftet, og det står i dag så godt som nyt.
Bonavista er bygget i Marstal i 1914 af skibsbygmester Ludvig Johansen til brug for New Foundslandsfarten. Dens søsterskib er 'Fulton'. Bonavista har to master og er et godt og stærkt bygget skib. Dengang var skibets reder og fører J.E. Christensen. Efter 1926 fik den sin første motor, og i 1960 blev den solgt, hvorefter den skiftede navn til 'Thomas'.
I 1972 kunne den ikke længere bruges som erhvervsfartøj, og den blev solgt til Per Thuesen, som gav den sit gamle navn 'Bonavista' tilbage. Frem til 2000 blev skibet brugt til sejlads med lystfiskere og chartergæster.
I 2000 blev skibet overdraget til Nationalmuseet via Kulturarvsstyrelsens indgreb, da skibet var ved at blive handlet ud af landet.
Byggested Marstal Byggeår 1914 Kendingsbogstaver OUPR/NSRT Reder/fører J. E. Christensen, Marstal Køl 13" x 10½" Bundstævn 5½" x 17 Toptømmer 5" x 5" Dæksvæger 2"
x 10" Barkholdt 3" x
9 ¾" Ib 3" x 10 " Dæksplanker 2½" x 5 " Antal tømmer i køl 2 Jernknæ ja Antal tømmer i kølsvin 3 Waterbord 4½" x 8" Kølgang 3" x 11" Ub/Kimmingsvæger 3" x 9" Dæksbjælker 5½" x 8" Kølsvin 12" x 10½" Oplægger 5" x 8" Forstævn 18" x 10½"
Vi takker Ove Jensen for det flotte villede der er taget i lige det rette øjeblik !
Kilde: Marstal Søfartsmuseum