Bjærgning af Sewol går ind i ny fase
I går, søndag, begyndte et hold fra Shanghai Salvage Company en ny fase med bjærgning af den forliste koreanske færge Sewol. Snesevis af familiemedlemmer til de 300 afdøde passagerer var til stede for at overvære starten på arbejdet.
På grund af pres fra offentligheden og regeringskrav, vil Sewol blive hævet i et stykke. Det sker for at sikre at de sidste manglende menneskelige rester ikke vil forsvinder fra skroget. De totale bjærgningsudgifter skønnes at løbe op i over 70 millionerdollar.
For at hæve skibet uden at skære det i sektioner, vil bjærgerne placere over et dusin løftebjælker under vraget for at forhindre det i at brække i stykker under trykket. Søndag placerede bjærgningsholdet en stor flydekran over Sewols bov og forbandt den med kabler til den forreste ende af vraget.
I løbet af de næste to dage, vil kranen hæve stævnen, så besætningerne kan placere løfteåg under den, derefter sænke den igen og så gentage processen i agterstavnen. Denne form for bjærgning er aldrig blevet udført påså dybt vand før. En skibsingeniør, der er tilknyttet projektet anslåe, at der er omkring 80 procents chance for succes.
Bjærgningen vanskeliggøres af kraftige vekslende undersøiske strømforhold samt dårlig sigtbarhed. To dykkere omkom, da man forsøgte at finde de døde efter Sewol s forlis. Over 300 omkom ved katastrofen, de fleste var gymnasieelever.
Efterforskere har udtalt, at færgen, der var godkendt til 7.000 tons fragt transporterede to gange dens tilladte last på tidspunktet for kæntringen, og at besætningen havde lænset ballastvand for at kompensere for overbelastningen. Rederiet havde desuden kendskab til stabilitetsproblemer med fartøjet efter en ombygning.
Kaptajnen blev idømt livsvarigt fængsel. Han var blandt de første til at gå fra borde, mens højttalere gentagne gange instruerede passagererne om at blive i deres kahytter og forholde sig i ro. Snesevis af embedsmænd og ledere i rederiet er også blevet retsforfulgt i forbindelse med forliset.
Kilde: Maritime Executive