Bjærgning af fregat varer mindst tre uger

Det norske forsvar meddelte i går, at det ikke er realistisk at få fregatten til Haakonsvern før engang i december. Miljøhensyn, sikkerhed for mandskabet og vejrforhold spiller en rolle for planerne om bjærgning og transport af fregatten Helge Ingstad.

”Det er et svært og omfattende arbejde. Operationen er meget vejrafhængig, og den skal udføres roligt og forsigtigt”, siger administrerende direktør Vetle Sverdrup i Buksér og Berging, der regner med op mod tre uger til bjærgningsopgaven.

I en pressemeddelelse skriver norske Forsvarsmateriell, som har ansvaret for bjærgningen, at planen er at løfte fartøjet gradvis op og overføre det til en pram. Prammen bliver derefter bugseret derefter til basen i Haakonsvern, hvor den skal inspiceres, våben og udstyr demonteres samt skadernes omfang vurderes.

Det norske forsvar har ikke opgivet at redde det cirka fire milliarder NOK dyre fartøj. BOA Management har sammen med Forsvarsmateriell, støttet af DNV GL, udarbejdet en bjærgningsplan for fregatten. Denne plan skal koordineres med civile myndigheder, blandt andet Kystverket.

Administrerende direktør Helge Kvalvik i BOA vil ikke oplyse, hvilket kranfartøj eller udstyr de vil benytte til bjærgningen. BOA Management er det ene af to norske bjærgningsselskaber, der har materiel og viden til at gå i gang med den komplicerede opgave.

Det andet norske selskab er Buksér og Berging, som ikke er blevet bedt om at byde på opgaven, men de formoder, at de ville bruge dykkere og flydepontoner for at rette skibet op. Derefter ville de langsomt have løftet skibet delvis ud af vandet, mens vandet løber ud.

Ifølge Vetle Sverdrup ville Buksér og Bergning anslå, at det vil tage fire-fem dage at rigge til og gøre klar til hævning og omkring 14 dage til at gennemføre selve operationen.

Vejret kan dog spille en afgørende rolle. De næste dage forventes således vinde på 15 - 17 m/s og bølger på op mod eller over en meters højde.

Blandt de mest kritiske elementer er at få løftestropper og udstyr placeret korrekt, da fregatten er bygget så let som muligt, med tynde stålplader. En svækket skrogstruktur og bæreevne kan gøre dette til en meget vanskelig opgave.

En udfordring kan være at få flydekraner eller heavy-lift skibe tæt nok på til at kranerne kan hæve fregatten fra grunden. Den skal hæves så meget ud ad vandet, at en semi-submersible pram kan bugseres på plads. Det kan være nødvendigt at opsætte støtteudstyr på prammen, for at fastholde fregatten.

Ifølge Kystverket er der tæt kontakt med Forsvarsmateriell om, hvordan bjærgningen af fregatten skal foregå. Beredskabsdirektør Johan Marius Ly fra Kystverket siger til TU, at der ikke foreligger nogen endelig og detaljeret plan med tidsangivelser for at bjærge Helge Ingstad.

Som fregatten ligger nu, kan kraftig vind og større bølger få skroget til at bevæge sig og påføre

større skader med fare for, at brændstof og andre skadelige stoffer kan lække.

Kilde: tu.no

Relateret indhold

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Kinesisk værft scorer gigantstor ordre

30.04.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot ud af 2023 med et lille overskud

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

28.04.2024Maritimedanmark.dk

Søværnets nye drone kan lette og lande lodret

27.04.2024Maritimedanmark.dk

EU vil begrænse plastikforurening - Danske Rederier fortrækker global indsats

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktionærer godkender Svitzers børsnotering

26.04.2024Maritimedanmark.dk

Nu er retssagen om drab på kutter gået i gang

Jobmarked

Se alle

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle