Bjærgning af fregat varer mindst tre uger
Det norske forsvar meddelte i går, at det ikke er realistisk at få fregatten til Haakonsvern før engang i december. Miljøhensyn, sikkerhed for mandskabet og vejrforhold spiller en rolle for planerne om bjærgning og transport af fregatten Helge Ingstad.
”Det er et svært og omfattende arbejde. Operationen er meget vejrafhængig, og den skal udføres roligt og forsigtigt”, siger administrerende direktør Vetle Sverdrup i Buksér og Berging, der regner med op mod tre uger til bjærgningsopgaven.
I en pressemeddelelse skriver norske Forsvarsmateriell, som har ansvaret for bjærgningen, at planen er at løfte fartøjet gradvis op og overføre det til en pram. Prammen bliver derefter bugseret derefter til basen i Haakonsvern, hvor den skal inspiceres, våben og udstyr demonteres samt skadernes omfang vurderes.
Det norske forsvar har ikke opgivet at redde det cirka fire milliarder NOK dyre fartøj. BOA Management har sammen med Forsvarsmateriell, støttet af DNV GL, udarbejdet en bjærgningsplan for fregatten. Denne plan skal koordineres med civile myndigheder, blandt andet Kystverket.
Administrerende direktør Helge Kvalvik i BOA vil ikke oplyse, hvilket kranfartøj eller udstyr de vil benytte til bjærgningen. BOA Management er det ene af to norske bjærgningsselskaber, der har materiel og viden til at gå i gang med den komplicerede opgave.
Det andet norske selskab er Buksér og Berging, som ikke er blevet bedt om at byde på opgaven, men de formoder, at de ville bruge dykkere og flydepontoner for at rette skibet op. Derefter ville de langsomt have løftet skibet delvis ud af vandet, mens vandet løber ud.
Ifølge Vetle Sverdrup ville Buksér og Bergning anslå, at det vil tage fire-fem dage at rigge til og gøre klar til hævning og omkring 14 dage til at gennemføre selve operationen.
Vejret kan dog spille en afgørende rolle. De næste dage forventes således vinde på 15 - 17 m/s og bølger på op mod eller over en meters højde.
Blandt de mest kritiske elementer er at få løftestropper og udstyr placeret korrekt, da fregatten er bygget så let som muligt, med tynde stålplader. En svækket skrogstruktur og bæreevne kan gøre dette til en meget vanskelig opgave.
En udfordring kan være at få flydekraner eller heavy-lift skibe tæt nok på til at kranerne kan hæve fregatten fra grunden. Den skal hæves så meget ud ad vandet, at en semi-submersible pram kan bugseres på plads. Det kan være nødvendigt at opsætte støtteudstyr på prammen, for at fastholde fregatten.
Ifølge Kystverket er der tæt kontakt med Forsvarsmateriell om, hvordan bjærgningen af fregatten skal foregå. Beredskabsdirektør Johan Marius Ly fra Kystverket siger til TU, at der ikke foreligger nogen endelig og detaljeret plan med tidsangivelser for at bjærge Helge Ingstad.
Som fregatten ligger nu, kan kraftig vind og større bølger få skroget til at bevæge sig og påføre
større skader med fare for, at brændstof og andre skadelige stoffer kan lække.
Kilde: tu.no