Bimco forsvarer gamle ombyggede VLOC´s
De gamle VLOC´ere, der er ombygget fra at være råolietankskibe, giver fortsat god økonomisk mening. Det skriver Bimco i en ny analyse. Stellar Daisy, der forliste og gik ned med 22 mand i Sydatlanten, var netop sådan et gammelt, ombygget skib.
Økonomiske argumenter taler for at fortsætte driften af de gamle ombyggede råolietankere, der nu sejler bl.a. jernmalm mellem kontinenterne. Flåden af gamle ombyggede VLOC´ere tæller 51 skibe, der i gennemsnit er 23,8 år gamle, fremgår det af Bimco´s analyse. Dermed er de i snit 18 år ældre end den flåde af VLOC´ere, der rent faktisk er bygget til formålet.
“Der er få rene økonomiske grunde til at skrotte de ombyggede VLOC´ere på trods af deres høje alder. Nogle af grundene er, at de fortsat er hyret på time charter kontrakter og at skrotpriserne er identisk med videresalgspriserne,” skriver Bimco´s chef for skibsanalyser, Peter Sand.
I kølvandet på Stellar Daisy´s forlis, der efter alt at dømme skete, fordi det gamle skrog knækkede over, er der blevet sat fokus på sikkerheden i de omkring 25 år gamle skibe.
Det sydkoreanske Polaris Shipping rederi, der ejer Stellar Polaris og 18 tilsvarende gamle ombyggede skibe, blev bl.a. voldsomt kritiseret af fagforeninger i Sydkorea for at fokusere på økonomi fremfor besætningernes sikkerhed.
Bimco fremhæver da også sikkerheden som et “afgørende problem” uden dog
diskutere, om forliset af et af de gamle skibe og fundet af revner i skroget på andre skibe i Polaris flåden, bør få en indflydelse på skrotningsbeslutninger.
Bimco henviser til, at de fleste at de gamle skibe fortsat sejler på indbringende langtidskontrakter. “Det gør det muligt for dem at levere et positivt return-of-investment, hvor andre fejler, selvom de de ikke hører til blandt de mest moderne,” skriver Peter Sand
Det kritiserede Polaris rederi har forleden meldt ud, at de har bestilt tre nye VLOC´ere til afløsning for tre af deres gamle.
Kilde: Bimco