Bilskib har større skader end først antaget
Optagelser af en undervandsrobot viser nu, at skaderne på det grundstødte bilskib Makassar Highway er langt større end først antaget. Der er blandt andet slået hul på flere af skibets brændstoftanke, dog således at havvand er trængt ind og olie ikke ud.
De omfattende skader er opgjort til:
• Hul i forskibet med vandindtrængning i de forreste ballasttanke • Hul i bovpropelrummet • Vandindtrængning i flere brændstoftanke • Store pladeskader fra bulben og ned langs skibets bagbordsside
Dertil kommer, at en stor del af skibets flade bund står på klippegrund og det derfor ikke er muligt at undersøge denne del af skibet for skader.
”Skibet står hårdt på klippegrund og det vil kræve et omfattende arbejde inden det kan trækkes fri af grunden”, siger Roger Gebauer, redningsleder Kustbevakningen.
De svenske myndigheder kræver nu, at skibets nederste tanke tømmes for brændstof før der gøres forsøg på at trække det af grunden.
Der er ifølge besætningen store mængder olie ombord:
• 333 000 liter fuelolie • 38 000 liter smøreolie • 34 000 liter diesel
I de svenske medier er der flere rygter om, hvad der gik forud for ulykken.
Västerviks-Tidningen skriver, at flere besætningsmedlemmer til svensk politi har oplyst, at skibet gik tættere på land for at opnå bedre mobildækning.
Der spekuleres også i, at der slet ikke befandt sig nogen på skibets bro da grundstødningen skete.
Ingen af oplysningerne er dog verificeret fra officiel side.
Makassar Highway, der er japansk ejet, men indregistreret i Panama, var på vej fra Cuxhaven til Södetalje da det gik på grund mandag morgen. Skibets AIS-spor viser, at det tidligt om morgenen undlod at ændre kurs, og fortsatte lang tid på en forkert kurs inden det gik på grund.
Bilskibet sejlede med en fart på 14 knob da det ramte grunden. Overstyrmanden er anholdt og sigtet for spiritussejlads, uagtsomhed og forurening.
Ingen personer er kommet til skade ved grundstødningen, og der er indtil nu kun sket et mindre udslip af hydraulisk olie.
Redaktionen