Big data bliver det næste store
Skibsfarten står over for en digitalisering 2.0 med brug af smarte sensorer, robotter og på et tidspunkt selvstyrende skibe. Lige nu er udfordringen, at man ikke er god nok til at bruge de mange data, som rederierne har. Det var et af budskaberne på Danske Maritimes årsmøde onsdag den 20. april.
”Lige nu er containerraterne historisk lave, og det gør det nødvendigt at være innovativ. Vi står over for et teknologisk skift inden for skibsfarten i form af digitalisering”, sagde Jasper Boessenkool, Head of Strategic R&D, Maersk Maritime Technology, som var en af oplægsholderne, og tilføjede:
”En af hovedudfordringerne er, at vi har en masse data fra skibene. Spørgsmålet er, hvordan vi bruger dem”.
Jasper Boessenkool mener ikke, at man på nuværende tidspunkt er god nok til at bruge de mange data. Man bruger kun sporadisk de mange data, og beslutningerne ombord på skibene baseres i stedet på kaptajnens erfaring. Den situation vil skibsfarten bevæge sig væk fra.
Jasper Boessenkool mener, at der er et stort potentiale i brugen af data, som kan optimere processerne inden for mange forskellige områder, blandt andet vedligehold af skibene, performance, driften af skibene, dvs. hvordan et rederi som Mærsk bruger hele sit netværk, samt salg og marketing.
”Det vil tage os et stykke tid, men den udvikling vil helt sikkert finde sted”, sagde han.
Redaktionen