Bevæbnede vagter er kommet for at blive
Når somaliske pirater ikke længere har samme succes med at kapre handelsskibe i Aden-bugten, skyldes det tilstedeværelsen af internationale flådestyrker i området, men det skyldes også bevæbnede vagter ombord på handelsskibene. Det vurderer orlogskaptajn Johannes Riber Nordby fra Forsvarsakademiet.
”Flådefartøjerne har en afskrækkende effekt, når de ligger ud for de steder, hvor man ved, at piraterne opererer fra, og afskærer dem i at stå til søs. Derudover leverer flådestyrkerne efterretninger om piraternes aktiviteter for et meget stort område – fra Den Arabiske Halvø og Seychellerne til Somalias kyst og helt ned til Madagaskar”, siger han og tilføjer:
”Det er imidlertid et enormt stort område at dække, og derfor kan flådefartøjerne af naturlige årsager ikke være til stede overalt hele tiden. De civile vagtværn, derimod, kan være ombord på hvert eneste skib og forsvare det mod konkrete angreb fra piraterne”.
Johannes Riber Nordby understreger desuden, at selvom der bliver kapret færre skibe i området, er piraterne der stadig. Hvis presset på dem lettes, kan de hurtigt organisere en gruppe og begynde at kapre skibe igen.
”For dem handler det om at skaffe til dagen og vejen, og de vil altid lave det, der er mest profitabelt. Og for tiden er det ikke at kapre skibe”, siger Johannes Riber Nordby.
NATO har besluttet at forlænge operation Ocean Shield til udgangen af 2016. Siden august 2009 har NATO-skibe patruljeret i farvandet ud for Afrikas Horn. Danmark deltager i operationen med støtteskibene Esbern Snare og Ivar Huitfeldt.
Kilde: Søfartens Ledere