Besætning tilbageholdt i Norge i 4 måneder
Fragtskibet Tide Carrier har nu sammen med en stor del af den 22 mand store besætning været tilbageholdt i Norge, efter at det i februar fik motorhavari og var tæt på at ende på klippekysten ud for Bergen. Myndighederne mistænker skibets ejer for at ville sende det til ophug i Pakistan.
Tiden går rigtig langsomt for de ni tilbageværende besætningsmedlemmer på fragtskibet Tide Carrier - nu omdøbt til Harrier. I fire måneder har deres eneste forlystelse været et gammelt motionsrum og et par cykler på dækket af skibet.
“Efter planen skulle jeg bare være her i fire uger. Nu er der gået over fire måneder”, siger Gawande Shamasundar til Bergens Tidende. Han arbejder som teknisk inspektør på skibet, der ligger arresteret i havnen i Gismarvik i Norge.
Det er gået hårdt ud over psyken blandt flere af besætningsmedlemmerne og 13 af dem er rejst hjem ifølge inspektøren “i deprimeret tilstand”.
Han fik sammen med skibets kaptajn frataget sit pas og søfartsbog i april, mens de norske myndigheder er i gang med at undersøge, hvad der egentlig skulle ske med skibet.
Myndighederne mistænker ejeren for at ville sende skibet til skrot på strandene i Pakistand, hvilket er forbudt ifølge Norsk lov. Kaptajnen og inspektøren er derfor sigtet for brud for forureningslovene, fordi skibets tanke indeholder olieforurenet spildevand.
Ifølge skibets bemandingsselskab skulle det sejle til Oman for at blive repareret, inden det skulle indsættes på den afrikanske vestkyst.
Men det tror myndighederne ikke på.
Det norske Aftenbladet kunne i april afsløre, at der under inspektionen på skibet i februar blev fundet beviser på, at det var udstyret med en envejs forsikringspolice med betegnelsen “brake up Voyage” fra Gismarvik til Gadani i Pakistan.
Derefter blev skibet arresteret og kaptajn og inspektør tilbageholdt. I sidste uge afgjorde tingsretten i Gulatin, at politiet skulle levere passene tilbage til de to indiske søfolk. Kaptajnen, der har været plaget af sygdom, rejste derefter straks hjem. Så nu venter de sidste ni søfolk på en afgørelse.
Kilde:
Sysla Maritime