Bedragere udnytter havnestatskontroller
Den svenske transportstyrelse bekræfter, at to udenlandske rederier har modtaget falske fakturaer i forbindelse med havnestatskontroller i Sverige. Bedragerierne er avanceret udført med de rigtige underskrifter og stempler.
”Dette er det værste, jeg har set blandt de bedragerier,
vi i Transportstyrelsen har været udsat for. Vi har bedt virksomhederne underrette politiet og vil tage spørgsmålet op på internationalt niveau for at se, om dette findes andre steder. Vi ved ikke, hvor stort problemet er i Sverige. Vi har al mulig grund til at tro, at der er uopdagede tilfælde, hvor rederierne simpelthen har betalt de falske fakturaer uden videre”, siger Ronnie Hanzen, tilsynskoordinator hos Transportstyrelsen til Sjöfartstidningen.
Svindlerne bruger havnestatskontrol med henblik på at sende falske fakturaer. Bedragerne har på en eller anden ved mindst to lejligheder fået viden om, at Trafikstyrelsen har gennemført en havnestatskontrol og derefter handlet. Ifølge Ronnie Hanzen er det uklart, hvordan svindlerne fik fat i dokumenterne.
”De har helt sikkert ikke brugt Transportstyrelsens it- systemer til at få fat i dokumenterne. Men på en eller anden måde har de fået fat i oplysningerne, måske om bord eller på anden måde, som jeg ikke rigtig lyst til at spekulere i. Det må politiet finde ud af”, siger Ronnie Hanzen.
Når svindlerne har fået fat i oplysningerne, sender de et opdigtet dokument til kaptajnen på skibet om at havnestatskontrol ikke har fundet ting, der medfører anmærkninger.
Det er en sukkersød beskrivelse som fortæller, at føreren har bragt skibet sikkert i havn og han bedes bekræfte dette. Herved narres kaptajnen til at tro, at dette er en officiel bekræftelse, der kræves af svenske myndigheder. Han returnerer derefter dokumentet med stempel og underskrift til en adresse, svindlere kontrollerer.
Oplysningerne overføres til en falsk faktura, som bedragerne sender til skibets ejer, for eksempel i Singapore. Når regningen, der kræver omgående betaling kommer frem til redeeriets regnskabsafdeling, har den korrekt stempel og underskrift.
Fakturaen virker fuldt troværdig, da den hænger sammen med et faktisk anløb af svensk havn, hvor en havnestatskontrol er udført og indeholder forhold, som kunne have være opdaget ved den aktuelle inspektion.
”For eksempel, finder de en note om for meget oliespild i maskinrummet eller håndtering af slam samt et beløb for rengøring. I ét tilfælde fakturerde svindlere 50.000 svenske kroner”, siger Ronnie Hanzen.
Kilde: Sjöfartstidningen