Batteri- og hybridfærger kan betale sig
Norge har 180 færger på 112 færgestrækninger. Heraf kan det betale sig at erstatte 127 af de nuværende færger med færger, der enten er helelektriske eller hybride. 84 færger på 61 strækninger kan med fordel sejles udelukkende på batteri, mens andre 43 færger på 32 strækninger kan erstattes af hybridfærger, mener Siemens, der har regnet på baggrund af batterifærgen Ampere.
”Vi er gået meget systematisk til værks, set på hver enkelt færgestrækning og hvert enkelt skib. For overfarter på indtil 35 minutter, 10 minutter i land til klatladning og med mindst 20 anløb i døgnet, vil en batterifærge være godt egnet. Vi har taget data fra Ampere og skaleret op og ned i størrelse til erstatning for den færge, som sejler der i dag. Da kan 84 dieselfærger erstattes”, siger salgsdirektør Odd Moen fra Siemens.
Siemens og Bellona fremlægger i dag en rapport, som følges op med et seminar og diskussion om, hvordan færgerne kan blive 100 procent elektriske. Udgangspunktet for rapporten er som sagt Norges første batterifærge Ampere, der ejes af Norled og sejler mellem Lavik og Oppedal i Fjordane.
På 32 andre færgestrækninger er overfartstiden mere end 35 minutter, og her kan de 43 færger blive bygget om og få installeret batterier.
Hvis de 84 dieselfærger skal byttes ud med rene batterifærger, vil det medføre ekstraomkostninger på 3,5 milliarder norske kroner sammenlignet med nye dieselfærger. Det omfatter omkostninger til elektrisk infrastruktur, ladeløsninger, batterier, elektrisk fremdriftssystem og nye færger i aluminium.
Færger har normalt 30 års levetid. Baseret på 10 års driftstid vil de 84 færger i alt få reduceret driftsomkostningerne med 700 millioner norske kroner om året. Dvs. at ekstraomkostningerne er tilbagebetalt på fem år, som svarer til den almindelige kontrakttid på udbuddene.
Kilde: Teknisk Ukeblad