Bank: Tørlastmarkedet vender først i 2019
Deutsche Bank vurderer i en ny analyse, at man skal helt frem til 2019 før tørlastmarkedet igen bliver rentabelt. Skrotningen at tørlastskibe ventes at nå det højeste niveau nogensinde i 1. kvartal 2016 - alligevel vokser flåden af tørlastskibe fordi tilgangen af nye skibe er endnu større.
Ifølge banken vil 145 tørlastskibe, svarende til 1,5 procent af den samlede tørlastkapacitet, forsvinde fra markedet som følge af skrotning i 1. kvartal - hvilket er den mest omfattende skrotning i første kvartal af et år nogensinde.
Skrotningen i 1. kvartal 2016 overtrumfes dog af tilgangen af ny tonnage. Sammenlagt tilgår der markedet 175 nye tørlastskibe i 1. kvartal 2016, hvilket samlet set betyder, at tørlastflåden i 1. kvartal vil vokse med 0,4 procent.
Deutsche Bank venter at skrotningen fortsat vil ligge på et meget højt niveau i resten af 2016, men at tørlastflåden, på grund af stor tilgang af ny tonnage, samlet set vil vokse med 0,8 procent i 2016, og kun falde med 0,1 procent i 2017.
Ifølge banken skal vi helt frem til 2019 før tørlastmarkedet vender, og bankøkonomerne frygter at raterne godt kan falde til et endnu lavere niveau end nu, før de igen begynder at stige.
Kilde. Deutsche Bank