APM Terminals overvandt mistilliden i Peru
APM Terminals overtog for tre år siden Perus største containerhavn, Callao i Lima, fra regeringen i forbindelse med, at havnen blev privatiseret. Det førte til omfattende strejker blandt havnearbejderne, og modstanden var stor i befolkningen. Men den mistillid har APM Terminals fået overvundet.
”I Danmark er ledelsesstrukturen horisontal, mens den i Peru er vertikal. Folk er ikke vant til, at chefen går rundt og taler med folk, men her på havnen var det netop, hvad jeg gjorde. Jeg fortalte dem, at jeg kender havne og ved, hvad arbejdsopgaverne er”, siger Henrik Kristensen, der har stået i spidsen for udviklingsprojektet i Callao.
”Jeg lod dem også forstå, at vi alle er om bord på samme båd, og i den situation er vi alle lige meget værd, for skibet sejler ikke, hvis bare én af opgaverne ikke bliver løst”, tilføjer han.
Udvidelsen af havnen i Callao er en investering på cirka 1 milliard dollar og vil først være helt færdig om syv år. Til gengæld har APM Terminals indgået en aftale med Perus regering, der har givet selskabet en 30-årig koncession.
APM Terminals nedsatte blandt andet en idégruppe blandt havnens personale, som resulterede i 800 nye ideer til arbejdsgange og sikkerhed, og da man begyndte at implementere nogle af ideerne, viste det sig, at havnen tjente flere penge end tidligere.
”Hvorfor? Fordi ingen havde spurgt de ansatte om noget før. Da de begyndte at føle, at de var med til at bestemme, blev produktiviteten øget markant. At vinde folks hjerter er en forretningsstrategi, der virker”, siger Henrik Kristensen.
Lige nu er det så et andet sted i Latinamerika, at APM Terminals oplever den slags problemer, nemlig i Moin i Costa Rica, hvor havnearbejderne begyndte at strejke, da APM Terminals for nylig blev tildelt en 33-årig koncessionsaftale i forbindelse med byggeriet af en ny containerterminal.
Kilde: politiken.dk