APM Terminals har problemer Gøteborg

Gøteborg havn har fået nok og kræver, at APM Terminals CEO nu gør noget ved problemerne i Skandiahamnen. Ulrica Messing, tidligere minister for infrastruktur og nyudnævnt formand for havnen i Göteborg mener at situationen i Skandiahamnen er helt uacceptabelt.

”APM Terminals skal overholde den aftale, de har indgået. Vi er meget kritiske over for, hvordan de håndterer det. Der er en bekymring blandt brugerne om,

at APMT favoriserer egne skibe, nemlig Mærsk-skibe. Vi vil nu undersøge, hvilke skibe, der omdirigeres”, siger Ulrica Messing til Sjöfartstidningen.

Hun nævner blandt andet, at priserne er blevet hævet ved flere lejligheder, alle kajkranerne er endnu ikke

i drift, og at der mangler personale. Hendes største bekymring er dog det nye problem, hvor skibe bliver omdirigeret.

I de seneste måneder er mange fartøjer tvunget til at ændre deres tidsplaner for lastning og losning og søge til andre havne i forventning om at komme til kaj i Göteborg. Nogle har også indstillet læsning og losning, før arbejdet var afsluttet, for at være i stand til at holde sejlplanerne.

Magnus Kårestedt, administrerende direktør for havnen i Göteborg, har været i Haag og stillet krav til forbedringer direkte til Kim Fejfer, administrerende direktør for APM Terminals.

Magnus Kårestedt er dog overrasket over, at terminalens foranstaltninger til at opgradere containerhavnen har medført så store forstyrrelser.

I et interview med Sjöfartstidningen den 2. april, siger APM Terminals nu afgående CEO i Göteborg, Keld Pedersen, at manglen på kapacitet og de mange omdirigeringer blandt andet skyldes stormene først på året.

Ifølge Ulrica Messing, er det dog ikke på tale at søge erstatning for kontraktbrud.

Kilde: Sjöfartstidningen

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023