APM Terminals får ny forbindelse til Irak
Ny protokol med forudgående godkendelse og reducerede terminalhåndteringsafgifter for containere i transit betyder, at Jordans dybvands Aqaba Container Terminal (ACT), der ligger ved Det Røde Hav, nu er en realistisk alternativ maritim adgangsvej for fragt til Irak.
”Aqaba Container Terminal har arbejdet hårdt gennem årene for at udvikle en konkurrencedygtig adgangsvej til Irak. Dette vil styrke det allerede stærke irakiske havnesystem og give erhvervslivet i begge lande et fantastisk transportsystem for bedre at understøtte den økonomiske udvikling i regionen”, siger ACTs administrerende direktør Steven Yoogalingam.
Containere, der importeres til Irak, skal ikke længere omlades til nye lastbiler, når de krydser den jordansk / irakiske grænse. Ideelt placeret befinder ACT sig 550 kilometer - eller 36 timer - fra den irakiske grænseby Traibil og 48 timer fra Bagdad. Udviklingen sker, mens mængden af irakisk import oplever hurtig vækst,
86 procent alene sidste år.
I sidste måned blev ACT for første gang anløbet af den nye AR1-direkte service, der forbinder Aqaba i Jordan med havne i Kina, Korea, Singapore og Malaysia. Tjenesten drives i fællesskab af Wan Hai og The Alliance, der består af Hapag-Lloyd, Yang Ming (YML) og Ocean Network Express (ONE). Den ekstra kapacitet, der anvendes af ruterne til Aqaba, giver rigelig plads til at understøtte det irakiske markeds behov.
Med sin store dybde, moderne faciliteter og klassepræstationer har ACT været i stand til at håndtere stadigt større fartøjer, fra 5.500 TEU-fartøjer i 2014 til mere end 14.500 TEU i dag. I maj modtog terminalen sit største fartøj nogensinde, da COSCO Kilimanjaro på 14.568 TEU anløb.
Terminalen håndterede 804.000 TEU i 2017, med anløb fra verdens ti største containerrederier. Det giver det jordanske og irakiske erhvervsliv det største valg af rederier og den bredeste globale adgang til levering af varer og materialer fra udlandet samt til deres eksportmarkeder.
ACT er et joint venture mellem ADC, den jordanske regerings udviklingsarm for Aqaba Special Economic Zone og APM Terminals, som driver anlægget. Det er den næst - travleste containerfacilitet ved Det Røde Hav efter Jeddah i Saudi-Arabien.
Et terminaludvidelsesprojekt, der blev gennemført i 2013, med 460 meter ny kaj til den eksisterende er der en samlet længde på en kilometer. Den årlige containerkapacitet er øget til 1,3 millioner TEU.
Kilde: APM Terminals