APM Terminals bygger løs i Mexico
Mexico er en hurtigt voksende transport hub i Latinamerika og er samtidig et vigtigt land for APM Terminals’ strategiske vækstplaner. En ny Terminal 2 er undervejs i Lazaro Cardenas, som er Mexicos andenstørste containerhavn.
Containertrafikken i de mexicanske stillehavshavne Manzanillo og Lazaro Cardenas er vokset fra 4,21 millioner TEU i 2011 til 4,87 millioner TEU i 2013, hvilket svarer til en vækstrate på 15 procent, mere end det dobbelte af den gennemsnitlige vækstrate i hele Latinamerika på 6,7 procent i samme periode. Mexicos import er desuden mere end fordoblet fra 2000 til 2013.
Mexicos største containerhavn Manzanillo håndterede i 2013 så meget som 2,1 millioner TEU, mens Lazaro Cardenas, 340 kilometer længere nede af kysten, håndterede 1,05 millioner TEU.
Mexicos regering har planer om at fordoble havnekapaciteten i løbet af de næste seks år. I 2012 indgik APM Terminals således en 32-årig koncessionsaftale om design, byggeri og drift af en ny dybvandsterminal i Lazaro Cardenas Havn. Projektet betyder en samlet investering på 900 millioner dollar. Første fase af byggeriet af Terminal 2 omfatter 750 meter kaj, fem STS-kraner, 22 automatiske stacking cranes og to jernbanekraner. Terminalen bliver tilpasset de største containerskibe.
En vigtig del af projektet er etablering af en intermodal transportkorridor, som skal forbinde havneterminalen i Lazaro Cardenas med APM Terminals’ egen intermodale facilitet i Mexico City.
De første 300 meter kaj skal efter planen være færdig i første kvartal 2015, hvorefter containerhåndteringsudstyret bliver installeret. Selve containerterminalen vil være klar til drift i første halvdel af 2016.
Kilde: APM Terminals