Analyse: Corona-krisen gav nyttig læring
Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri afholder i dag Den Maritime Konference på Christiansborg. Konferencen stiller skarpt på konklusionerne i en ny caseanalyse af tendenser, udfordringer og muligheder i Det Blå Danmark – på bagkant af coronakrisen.
Det Blå Danmark oplevede mange negative konsekvenser af den verdensomspændende pandemi, men fik også en række brugbare erfaringer. Det viser den nye caseanalyse, som bliver fremlagt på konferencen tirsdag.
I kølvandet på den akutte krisestyring har mange virksomheder arbejdet fokuseret med at optimere forretningen for at sikre fordele i et konkurrencepræget marked og komme hurtigere ovenpå igen. For eksempel i form af ny organisering, ny opgaveløsning eller ved hjælp af øget fokus på at mindske risici.
En af erfaringerne er den nye og mere fleksible arbejdskultur. Ikke kun i forhold til at løse opgaver andre steder end på kontoret, men også i forhold til salgsarbejde, service og leverancer, fortæller Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime:
”Virksomhederne har i dén grad måttet tænke ud af boksen for at nå frem til kunderne i udlandet, og hvis dette ikke var muligt så at finde måder, hvorpå de for eksempel kunne bruge lokale medarbejdere, som så fik back up af specialister på fjernsupport. Andre har fulgt med skibene rundt for at servicere eller reparere undervejs, og ift. salgsarbejdet har både virksomheder og kunder skullet vænne sig til, at man også kan få fremvist ting på en skærm og lukke en handel på Teams. Så det har været op ad bakke, men har også givet en masse gode erfaringer, som virksomhederne nu tager med videre,” siger Jenny Braat.
Coronakrisen var på flere måder med til at accelerere en digitalisering af erhvervet. Meget var allerede i høj grad digitaliseret og en af grundene til, at erhvervet er kommet fornuftigt gennem coronakrisen. Men ser vi fremad, fylder den grønne omstilling på tværs af hele branchen meget, fortæller Anne H. Steffensen, adm. direktør hos Danske Rederier:
”På trods af økonomisk uforudsigelighed er de ambitiøse klimamål for søfarten ikke sænket. Det er en del af branchens ansvarlighed og rummer nye forretningsmuligheder. Omstillingen drives af rederierne selv, af kunderne, leverandørerne og de mange maritime hænder og hjerner – men reguleringen skal følge med. Derfor glæder jeg mig til at debattere, hvordan vi sammen kan accelerere den grønne omstilling af Det Blå Danmark,” siger Anne H. Steffensen.
Kilde: Danske Rederier.