Amundsens skib skal slæbes til Norge

Mere end 80 år efter at den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsens skib, Maud, sank ud for Canadas nordkyst, skal det hæves og læsses på en stor pram, hvor efter det skal bugseres 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet. Skibets rejse hjem til Norge skal begynde næste år.

”Vi er glade for at tage til Cambridge Bay i Nunavut for at hæve skibet fra havbunden, løfte det på en pram og slæbe hende 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet til Vollen, hvor hun skal være resten af sine dage på et museum. Vi ønsker at tage os af skibet på den bedst mulige måde med hensyn til dets historie", siger Jan Wanggaard, der står i spidsen for at returnere Maud til Norge.

Han havde oprindeligt planlagt til at hæve skibet denne sommer, men tidsplanen er blevet skubbet et år, fordi han ikke har kunnet få sin bugserbåd inspiceret af de norske myndigheder endnu. Da Cambridge Bay er lukket af is 10 måneder af året, skal operationen starte midt i juni, for at det kan lade sig

Wanggaards plan går nu ud på at ankomme til det nordlige Grønland i juli 2014, så vil de vente på at drivisen smelter. Så snart det bliver sikkert at fortsætte, vil gruppen sejle ind Cambridge Bay, bruge op til tre uger på at hæve og sikre båden på prammen, og derefter vende tilbage til Grønland, hvor Maud skal tilbringe vinteren. Man vil så fortsætte over Atlanten til Norge i løbet af sommeren 2015.

"Vi vil gå langsomt og sikkert til opgaven. Jeg og det norske investeringsfirma Tandberg Eiendomsfinansiering operationen er mere bekymret om at være forsigtig end at være hurtig.", siger Wanggaard.

Tremasteren Maud løb af stabelen i 1916 i Asker. Nordmændene brugte skibet til et forsøg på at sejle gennem Nordøstpassagen. Forsøget lykkedes dog ikke. Den konkursramte Amundsen solgte i 1925 skibet til det canadiske Hudson Bay Company. Det sank i 1930, før afleveringen i Cambridge Bay i bugten med samme navn og har ligget der siden, det meste af tiden indesluttet af is.

Planer for skibets hævning startede i 2011, hvor Tandberg Eiendom startede Maud Returns Home projektet. I de sidste to år har Wanggaard undersøgt båden i Cambridge Bay, klaret det nødvendige papirarbejde for at fjerne skibet fra Canada og erhverve de fartøjer og det udstyr, der er nødvendigt for redningsaktionen.

Selvom nogle mennesker har været skeptiske over for muligheden af projektet, er skibet blevet godt bevaret i Canadas kolde arktiske farvande og ikke så skrøbeligt, som de fleste mennesker ville tro.

"Skibet var næsten helt nyt, da det sank. Dette skib er ekstremt stærk, og det vil ikke være noget problem at hæve det, placere det på en pram og bringe det hjem," siger Wanggaard.

Kilde: barentsobserver.com

Relateret indhold

19.05.2024Maritimedanmark.dk

Kaptajn anholdt efter kollision

18.05.2024Maritimedanmark.dk

Vil erstatte ø-færge med bro

06.04.2024Maritimedanmark.dk

Stort løft til den norske flåde

31.03.2024Maritimedanmark.dk

Store vinkedag venter 2. påskedag

22.03.2024Maritimedanmark.dk

Så stor er tunnelfabrikken ved Rødbyhavn

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Iver Huitfeldt træner i Det Røde Hav

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøjer tilbage på havet

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Rigsfællesskab vil pause dybhavsminedrift

Jobmarked

Se alle

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

DanPilot

Bådførere søges til Skagen

DanPilot søger bådførere til lodsstationen i Skagen

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.05.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektør til Søfartsstyrelsen

Vil du være en del af Søfartsstyrelsens arbejde med at påvirke fremtidens rammer for skibsfartens grønne omstilling og teknologiske udvikling?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

23.05.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark