Amundsens skib skal slæbes til Norge

Mere end 80 år efter at den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsens skib, Maud, sank ud for Canadas nordkyst, skal det hæves og læsses på en stor pram, hvor efter det skal bugseres 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet. Skibets rejse hjem til Norge skal begynde næste år.

”Vi er glade for at tage til Cambridge Bay i Nunavut for at hæve skibet fra havbunden, løfte det på en pram og slæbe hende 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet til Vollen, hvor hun skal være resten af sine dage på et museum. Vi ønsker at tage os af skibet på den bedst mulige måde med hensyn til dets historie", siger Jan Wanggaard, der står i spidsen for at returnere Maud til Norge.

Han havde oprindeligt planlagt til at hæve skibet denne sommer, men tidsplanen er blevet skubbet et år, fordi han ikke har kunnet få sin bugserbåd inspiceret af de norske myndigheder endnu. Da Cambridge Bay er lukket af is 10 måneder af året, skal operationen starte midt i juni, for at det kan lade sig

Wanggaards plan går nu ud på at ankomme til det nordlige Grønland i juli 2014, så vil de vente på at drivisen smelter. Så snart det bliver sikkert at fortsætte, vil gruppen sejle ind Cambridge Bay, bruge op til tre uger på at hæve og sikre båden på prammen, og derefter vende tilbage til Grønland, hvor Maud skal tilbringe vinteren. Man vil så fortsætte over Atlanten til Norge i løbet af sommeren 2015.

"Vi vil gå langsomt og sikkert til opgaven. Jeg og det norske investeringsfirma Tandberg Eiendomsfinansiering operationen er mere bekymret om at være forsigtig end at være hurtig.", siger Wanggaard.

Tremasteren Maud løb af stabelen i 1916 i Asker. Nordmændene brugte skibet til et forsøg på at sejle gennem Nordøstpassagen. Forsøget lykkedes dog ikke. Den konkursramte Amundsen solgte i 1925 skibet til det canadiske Hudson Bay Company. Det sank i 1930, før afleveringen i Cambridge Bay i bugten med samme navn og har ligget der siden, det meste af tiden indesluttet af is.

Planer for skibets hævning startede i 2011, hvor Tandberg Eiendom startede Maud Returns Home projektet. I de sidste to år har Wanggaard undersøgt båden i Cambridge Bay, klaret det nødvendige papirarbejde for at fjerne skibet fra Canada og erhverve de fartøjer og det udstyr, der er nødvendigt for redningsaktionen.

Selvom nogle mennesker har været skeptiske over for muligheden af projektet, er skibet blevet godt bevaret i Canadas kolde arktiske farvande og ikke så skrøbeligt, som de fleste mennesker ville tro.

"Skibet var næsten helt nyt, da det sank. Dette skib er ekstremt stærk, og det vil ikke være noget problem at hæve det, placere det på en pram og bringe det hjem," siger Wanggaard.

Kilde: barentsobserver.com

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere maritim topchef i hård modvind

13.12.2024Maritimedanmark.dk

NGO indstiller redninger på Middelhavet

13.12.2024Thyborøn Havn

Sponseret

Thors sekundære stålkonstruktioner skal installeres fra Thyborøn Havn og havnen er valgt som installationshavn

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark