Amundsens skib skal slæbes til Norge
Mere end 80 år efter at den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsens skib, Maud, sank ud for Canadas nordkyst, skal det hæves og læsses på en stor pram, hvor efter det skal bugseres 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet. Skibets rejse hjem til Norge skal begynde næste år.
”Vi er glade for at tage til Cambridge Bay i Nunavut for at hæve skibet fra havbunden, løfte det på en pram og slæbe hende 7000 kilometer på tværs af Atlanterhavet til Vollen, hvor hun skal være resten af sine dage på et museum. Vi ønsker at tage os af skibet på den bedst mulige måde med hensyn til dets historie", siger Jan Wanggaard, der står i spidsen for at returnere Maud til Norge.
Han havde oprindeligt planlagt til at hæve skibet denne sommer, men tidsplanen er blevet skubbet et år, fordi han ikke har kunnet få sin bugserbåd inspiceret af de norske myndigheder endnu. Da Cambridge Bay er lukket af is 10 måneder af året, skal operationen starte midt i juni, for at det kan lade sig
Wanggaards plan går nu ud på at ankomme til det nordlige Grønland i juli 2014, så vil de vente på at drivisen smelter. Så snart det bliver sikkert at fortsætte, vil gruppen sejle ind Cambridge Bay, bruge op til tre uger på at hæve og sikre båden på prammen, og derefter vende tilbage til Grønland, hvor Maud skal tilbringe vinteren. Man vil så fortsætte over Atlanten til Norge i løbet af sommeren 2015.
"Vi vil gå langsomt og sikkert til opgaven. Jeg og det norske investeringsfirma Tandberg Eiendomsfinansiering operationen er mere bekymret om at være forsigtig end at være hurtig.", siger Wanggaard.
Tremasteren Maud løb af stabelen i 1916 i Asker. Nordmændene brugte skibet til et forsøg på at sejle gennem Nordøstpassagen. Forsøget lykkedes dog ikke. Den konkursramte Amundsen solgte i 1925 skibet til det canadiske Hudson Bay Company. Det sank i 1930, før afleveringen i Cambridge Bay i bugten med samme navn og har ligget der siden, det meste af tiden indesluttet af is.
Planer for skibets hævning startede i 2011, hvor Tandberg Eiendom startede Maud Returns Home projektet. I de sidste to år har Wanggaard undersøgt båden i Cambridge Bay, klaret det nødvendige papirarbejde for at fjerne skibet fra Canada og erhverve de fartøjer og det udstyr, der er nødvendigt for redningsaktionen.
Selvom nogle mennesker har været skeptiske over for muligheden af projektet, er skibet blevet godt bevaret i Canadas kolde arktiske farvande og ikke så skrøbeligt, som de fleste mennesker ville tro.
"Skibet var næsten helt nyt, da det sank. Dette skib er ekstremt stærk, og det vil ikke være noget problem at hæve det, placere det på en pram og bringe det hjem," siger Wanggaard.
Kilde: barentsobserver.com