Alfa Laval ser frem til svovlkrav fra 2020
Den 27. oktober vedtog de delegerede på MEPC70 i London at gennemføre et globalt svovlindhold i skibes brændstof på 0,5 procent fra 1. januar 2020. Det kræves dog ikke, at man skifter til brændstof med lavt svovlindhold. Her kan Alfa Laval PureSOx’ s scrubber i en periode få stor betydning.
”Scrubbere er en godkendt måde til at opfylde krav til brændstoffers svovlgrænser uden at skifte fra tunge brændstoffer. Ved at rense svovlforbindelser fra den udledte røg, giver det fuld udnyttelse samtidig med, at fartøjets brændstoføkonomi bevares. Alfa Laval PureSOx har været brugt i mange år i områder med emissionskontrol, hvor svovl grænserne er langt strengere end 0,5procenrt”, siger René Diks, Manager Marketing & Salg, røggasrensning hos Alfa Laval.
MEPC udmeldingen er blevet mødt med nogen bekymring. Rederierne er blandt andet nervøse for, at der i starten ikke er tilstrækkelig raffinaderikapacitet til at opfylde behovet for brændstof med 0,5 procent svovl.
Det er heller ikke alle raffinaderier, der ligger i nærheden af de store bunkerhavne, som er i stand til at levere svovlfattigt brændstof. Det vil betyde, at transportomkostninger af de raffinerede produkter kan betyde en endnu højere pris i forhold til de nugældende brændstofkrav.
Prisforskellen mellem svovlfattigt brændstof i forhold til den nuværende bunkerolie vakte også bekymring. Det er her, blandt andre Alfa Laval ser gode muligheder for at opfylde et behov hos skibsfarten ved at installere scrubbere på skibe, der forventes at skulle være i drift i mere end et par år efter, de nye regler træder i kraft.
Kilde: Alfa Laval