Alfa Laval øjner store vækstmuligheder

Ved Alfa Lavals kapitalmarkedsdag i København tirsdag gav virksomheden en oversigt over marineforretningen med fokus på miljø- og energiapplikationer. Alfa Laval går efter at være markedsledende indenfor en række maritime områder.

En stadig strengere marinelovgivning – globalt via FN’s Søfartsorganisation (IMO), regionalt gennem EU og landsbaseret ved fx US Coast Guards – øger efterspørgslen efter miljøløsninger. Hertil medfører de høje brændstofafgifter og IMO’s EEDI (Energy Efficiency Design Index) for nye skibe en øget efterspørgsel for mere energieffektive produkter og løsninger.

I løbet af formiddagen talte Peter Leifland, chef for Marine & Diesel Divisionen, om nye vækstmuligheder for divisionen baseret på både nye og veletablerede produkter og teknologier.

"Vi ser interessante vækstmuligheder inden for to områder – miljøapplikationer og energibesparende løsninger," sagde Peter Leifland. "Med købet af Aalborg Industries har vi styrket vores position i marineindustrien yderligere. I dag har vi både nylancerede og eksisterende produkter for at imødekomme den nuværende og den fremtidige lovgivning. Vores tilbud inden for miljø og energibesparende løsninger forventes at afbøde konsekvenserne for nedgangen i ordrer af nye skibe,” sagde Peter Leifland.

Han uddybede en række interessante markedsmuligheder:

Konventionen “International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments” vil træde i kraft et år efter, at 30 stater, der repræsenterer 35 % af verdens tonnage, har stadfæstet den. I dag har 36 lande, hvilket svarer til 29 % procent af verdensflåden, stadfæstet konventionen.

Tidspunktet for ratificeringen afhænger af politiske beslutninger i de enkelte lande. Når ratificeringen først har fundet sted, anslår Alfa Laval, at 35.000 skibe vil være udstyret med systemer til rensning af ballastvand – heraf 15.000 nye skibe og 20.000 eksisterende. Den beregnede gennemsnitlige ordreværdi per skib er € 200.000-250.000.

Alfa Lavals PureBallast er en markedsledende løsning – og verdens første kemikaliefrie løsning for rensning af ballastvand – som lever op til IMO’s standarder. Alfa Laval har til hensigt at fastholde en markedsledende position på dette område.

IMO’s konvention om reduktion af svovloxider (SOx) er allerede ratificeret og implementeret i såkaldte ECA-områder (Emission Controlled Area). Konventionen kræver, at udledningen af SOx i 2015 ikke overstiger 1 procent og på globalt plan ikke overstiger 0,5 procent fra 2020. Det kommer til at påvirke alle skibe, nye såvel som eksisterende. For at leve op til dette kan redere enten bruge dyrere brændstof med lavere svovlindhold eller fortsætte med at anvende fuelolie og investere i en såkaldt ”scrubber”, som kan være en mere omkostningseffektiv løsning.

Alfa Laval anslår, at omkring 5.000 skibe sejler mere end 50 procent i de nordeuropæiske ECA-områder. Heraf vil Alfa Laval fokusere på nye og eksisterende skibe med store motorer og vurderer, at ca. 1.000-2.000 skibe vil blive udstyret med et scrubber-system inden for de næste fem år. Alfa Laval forventer at hente ordrer i den nærmeste fremtid med leverancer, som påbegyndes inden udgangen af 2013.

Alfa Lavals PureSOx er et scrubber-system, som blev lanceret i september 2012. Den har en gennemsnitlig ordreværdi på ca. € 2-3 millioner per skib, eksklusive installationsomkostninger. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.

Brændstofomkostningerne udgør ofte mere end 50 procent af et skibs driftsomkostninger. Med dette udgangspunkt har Alfa Laval udviklet et helt nyt produkt, Alfa Laval PureDry, som er en kombination af en højhastighedsseparator og en dekanter. Den forventes at kunne reducere omkostningerne på brændstof om bord på et skib med op til 2 procent. Produktet blev for nyligt præsenteret, og prisniveauet er € 120.000. Alfa Laval skønner at sælge ca. 100 enheder i 2013 – og på længere sigt forventer virksomheden, at Alfa Laval PureDry vil være en attraktiv løsning for de fleste oceanskibe.

Varmegenvindingsanlæg eller Waste Heat Recovery systems (WHR) genvinder energi fra udstødningsgasser og bidrager dermed til brændstofbesparelser og lavere omkostninger. Alfa Laval har to produkter:

Det første produkt er varmegenvinding efter hovedmotorer, som er en eksisterende løsning, som blev inkluderet i Alfa Lavals produktportefølje med købet af Aalborg Industries. Dette produkt genererer ca. € 30-40 millioner per år og har gode vækstmuligheder i fremtiden. Alfa Laval har og har til hensigt at beholde en markedsledende position. Det andet produkt er varmegenvinding efter hjælpemotorer, som er et nyt produkt, der blev lanceret i september. Den gennemsnitlige pris er € 70.000, og Alfa Laval vurderer, at dette produkt på længere sigt bliver en attraktiv løsning for mange oceanskibe. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.

Kilde: Alfa Laval

Relateret indhold

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

24.04.2024Maritimedanmark.dk

MSC lægger mia-bud på norsk bilrederi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere Maersk-direktør indtræder i ISS-bestyrelse

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Dansk scubber-producent kalder dansk forbud “misforstået grøn politik”

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Skrotning på det laveste niveau i 20 år

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Erria skal sikre millioner af Mærsk-containere

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle