Alfa Laval øjner store vækstmuligheder

Ved Alfa Lavals kapitalmarkedsdag i København tirsdag gav virksomheden en oversigt over marineforretningen med fokus på miljø- og energiapplikationer. Alfa Laval går efter at være markedsledende indenfor en række maritime områder.

En stadig strengere marinelovgivning – globalt via FN’s Søfartsorganisation (IMO), regionalt gennem EU og landsbaseret ved fx US Coast Guards – øger efterspørgslen efter miljøløsninger. Hertil medfører de høje brændstofafgifter og IMO’s EEDI (Energy Efficiency Design Index) for nye skibe en øget efterspørgsel for mere energieffektive produkter og løsninger.

I løbet af formiddagen talte Peter Leifland, chef for Marine & Diesel Divisionen, om nye vækstmuligheder for divisionen baseret på både nye og veletablerede produkter og teknologier.

"Vi ser interessante vækstmuligheder inden for to områder – miljøapplikationer og energibesparende løsninger," sagde Peter Leifland. "Med købet af Aalborg Industries har vi styrket vores position i marineindustrien yderligere. I dag har vi både nylancerede og eksisterende produkter for at imødekomme den nuværende og den fremtidige lovgivning. Vores tilbud inden for miljø og energibesparende løsninger forventes at afbøde konsekvenserne for nedgangen i ordrer af nye skibe,” sagde Peter Leifland.

Han uddybede en række interessante markedsmuligheder:

Konventionen “International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments” vil træde i kraft et år efter, at 30 stater, der repræsenterer 35 % af verdens tonnage, har stadfæstet den. I dag har 36 lande, hvilket svarer til 29 % procent af verdensflåden, stadfæstet konventionen.

Tidspunktet for ratificeringen afhænger af politiske beslutninger i de enkelte lande. Når ratificeringen først har fundet sted, anslår Alfa Laval, at 35.000 skibe vil være udstyret med systemer til rensning af ballastvand – heraf 15.000 nye skibe og 20.000 eksisterende. Den beregnede gennemsnitlige ordreværdi per skib er € 200.000-250.000.

Alfa Lavals PureBallast er en markedsledende løsning – og verdens første kemikaliefrie løsning for rensning af ballastvand – som lever op til IMO’s standarder. Alfa Laval har til hensigt at fastholde en markedsledende position på dette område.

IMO’s konvention om reduktion af svovloxider (SOx) er allerede ratificeret og implementeret i såkaldte ECA-områder (Emission Controlled Area). Konventionen kræver, at udledningen af SOx i 2015 ikke overstiger 1 procent og på globalt plan ikke overstiger 0,5 procent fra 2020. Det kommer til at påvirke alle skibe, nye såvel som eksisterende. For at leve op til dette kan redere enten bruge dyrere brændstof med lavere svovlindhold eller fortsætte med at anvende fuelolie og investere i en såkaldt ”scrubber”, som kan være en mere omkostningseffektiv løsning.

Alfa Laval anslår, at omkring 5.000 skibe sejler mere end 50 procent i de nordeuropæiske ECA-områder. Heraf vil Alfa Laval fokusere på nye og eksisterende skibe med store motorer og vurderer, at ca. 1.000-2.000 skibe vil blive udstyret med et scrubber-system inden for de næste fem år. Alfa Laval forventer at hente ordrer i den nærmeste fremtid med leverancer, som påbegyndes inden udgangen af 2013.

Alfa Lavals PureSOx er et scrubber-system, som blev lanceret i september 2012. Den har en gennemsnitlig ordreværdi på ca. € 2-3 millioner per skib, eksklusive installationsomkostninger. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.

Brændstofomkostningerne udgør ofte mere end 50 procent af et skibs driftsomkostninger. Med dette udgangspunkt har Alfa Laval udviklet et helt nyt produkt, Alfa Laval PureDry, som er en kombination af en højhastighedsseparator og en dekanter. Den forventes at kunne reducere omkostningerne på brændstof om bord på et skib med op til 2 procent. Produktet blev for nyligt præsenteret, og prisniveauet er € 120.000. Alfa Laval skønner at sælge ca. 100 enheder i 2013 – og på længere sigt forventer virksomheden, at Alfa Laval PureDry vil være en attraktiv løsning for de fleste oceanskibe.

Varmegenvindingsanlæg eller Waste Heat Recovery systems (WHR) genvinder energi fra udstødningsgasser og bidrager dermed til brændstofbesparelser og lavere omkostninger. Alfa Laval har to produkter:

Det første produkt er varmegenvinding efter hovedmotorer, som er en eksisterende løsning, som blev inkluderet i Alfa Lavals produktportefølje med købet af Aalborg Industries. Dette produkt genererer ca. € 30-40 millioner per år og har gode vækstmuligheder i fremtiden. Alfa Laval har og har til hensigt at beholde en markedsledende position. Det andet produkt er varmegenvinding efter hjælpemotorer, som er et nyt produkt, der blev lanceret i september. Den gennemsnitlige pris er € 70.000, og Alfa Laval vurderer, at dette produkt på længere sigt bliver en attraktiv løsning for mange oceanskibe. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.

Kilde: Alfa Laval

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft: Skeletter vælter ud af skabene

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft i betalingsstandsning

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for Det Blå Danmark overrasker

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hirtshals-fusion skaber stærk spiller indenfor maritim service

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Fuld gang i testen af verdens største

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Million-donation til Aarhus Maskinmesterskole

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Maritime Analyse: Reformen af kandidatuddannelser slår sprækker

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-udvikler klar til at teste flydende “ladestander”

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark