Alfa Laval øjner store vækstmuligheder
Ved Alfa Lavals kapitalmarkedsdag i København tirsdag gav virksomheden en oversigt over marineforretningen med fokus på miljø- og energiapplikationer. Alfa Laval går efter at være markedsledende indenfor en række maritime områder.
En stadig strengere marinelovgivning – globalt via FN’s Søfartsorganisation (IMO), regionalt gennem EU og landsbaseret ved fx US Coast Guards – øger efterspørgslen efter miljøløsninger. Hertil medfører de høje brændstofafgifter og IMO’s EEDI (Energy Efficiency Design Index) for nye skibe en øget efterspørgsel for mere energieffektive produkter og løsninger.
I løbet af formiddagen talte Peter Leifland, chef for Marine & Diesel Divisionen, om nye vækstmuligheder for divisionen baseret på både nye og veletablerede produkter og teknologier.
"Vi ser interessante vækstmuligheder inden for to områder – miljøapplikationer og energibesparende løsninger," sagde Peter Leifland. "Med købet af Aalborg Industries har vi styrket vores position i marineindustrien yderligere. I dag har vi både nylancerede og eksisterende produkter for at imødekomme den nuværende og den fremtidige lovgivning. Vores tilbud inden for miljø og energibesparende løsninger forventes at afbøde konsekvenserne for nedgangen i ordrer af nye skibe,” sagde Peter Leifland.
Han uddybede en række interessante markedsmuligheder:
Konventionen “International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments” vil træde i kraft et år efter, at 30 stater, der repræsenterer 35 % af verdens tonnage, har stadfæstet den. I dag har 36 lande, hvilket svarer til 29 % procent af verdensflåden, stadfæstet konventionen.
Tidspunktet for ratificeringen afhænger af politiske beslutninger i de enkelte lande. Når ratificeringen først har fundet sted, anslår Alfa Laval, at 35.000 skibe vil være udstyret med systemer til rensning af ballastvand – heraf 15.000 nye skibe og 20.000 eksisterende. Den beregnede gennemsnitlige ordreværdi per skib er € 200.000-250.000.
Alfa Lavals PureBallast er en markedsledende løsning – og verdens første kemikaliefrie løsning for rensning af ballastvand – som lever op til IMO’s standarder. Alfa Laval har til hensigt at fastholde en markedsledende position på dette område.
IMO’s konvention om reduktion af svovloxider (SOx) er allerede ratificeret og implementeret i såkaldte ECA-områder (Emission Controlled Area). Konventionen kræver, at udledningen af SOx i 2015 ikke overstiger 1 procent og på globalt plan ikke overstiger 0,5 procent fra 2020. Det kommer til at påvirke alle skibe, nye såvel som eksisterende. For at leve op til dette kan redere enten bruge dyrere brændstof med lavere svovlindhold eller fortsætte med at anvende fuelolie og investere i en såkaldt ”scrubber”, som kan være en mere omkostningseffektiv løsning.
Alfa Laval anslår, at omkring 5.000 skibe sejler mere end 50 procent i de nordeuropæiske ECA-områder. Heraf vil Alfa Laval fokusere på nye og eksisterende skibe med store motorer og vurderer, at ca. 1.000-2.000 skibe vil blive udstyret med et scrubber-system inden for de næste fem år. Alfa Laval forventer at hente ordrer i den nærmeste fremtid med leverancer, som påbegyndes inden udgangen af 2013.
Alfa Lavals PureSOx er et scrubber-system, som blev lanceret i september 2012. Den har en gennemsnitlig ordreværdi på ca. € 2-3 millioner per skib, eksklusive installationsomkostninger. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.
Brændstofomkostningerne udgør ofte mere end 50 procent af et skibs driftsomkostninger. Med dette udgangspunkt har Alfa Laval udviklet et helt nyt produkt, Alfa Laval PureDry, som er en kombination af en højhastighedsseparator og en dekanter. Den forventes at kunne reducere omkostningerne på brændstof om bord på et skib med op til 2 procent. Produktet blev for nyligt præsenteret, og prisniveauet er € 120.000. Alfa Laval skønner at sælge ca. 100 enheder i 2013 – og på længere sigt forventer virksomheden, at Alfa Laval PureDry vil være en attraktiv løsning for de fleste oceanskibe.
Varmegenvindingsanlæg eller Waste Heat Recovery systems (WHR) genvinder energi fra udstødningsgasser og bidrager dermed til brændstofbesparelser og lavere omkostninger. Alfa Laval har to produkter:
Det første produkt er varmegenvinding efter hovedmotorer, som er en eksisterende løsning, som blev inkluderet i Alfa Lavals produktportefølje med købet af Aalborg Industries. Dette produkt genererer ca. € 30-40 millioner per år og har gode vækstmuligheder i fremtiden. Alfa Laval har og har til hensigt at beholde en markedsledende position. Det andet produkt er varmegenvinding efter hjælpemotorer, som er et nyt produkt, der blev lanceret i september. Den gennemsnitlige pris er € 70.000, og Alfa Laval vurderer, at dette produkt på længere sigt bliver en attraktiv løsning for mange oceanskibe. Alfa Laval har til hensigt at indtage en markedsledende position på dette område.
Kilde: Alfa Laval