Afskibere klager til EU over skyhøje rater

I et fællesbrev til EU Kommissionen klager de europæiske speditørers forening (CLECAT) og de europæiske afskiberes forening (ESC) over containerraternes himmelflugt, der nærmest dagligt sætte nye rekorder. Foreningerne mener, at containerrederierne dagligt forbryder sig mod indgåede kontrakter.

I de sidste 10 uger af 2020 steg fragtraterne fra Asien til Europa til næsten det firedobbelte - mere end 4.000 dollar skal der nu betales pr. 20-fods container. De to foreninger hævder, at containerrederierne har overtrådt eksisterende kontraktbestemmelser, hvilket ifølge dem har skabt urimelige betingelser omkring bookinger og ensidig fastsættelse af rater lagt over de aftalte kontrakter.

De høje rater har ikke kun ramt transport til Europa, men også til USA og andre dele af verden. Konkurrencemyndighederne i blandt andet USA og Kina har tidligere indkaldt de største rederier til møder om udviklingen. Det har EU ikke gjort, hvilket organisationerne er utilfredse med.

Kort fortalt er det hele i denne omgang pandemiens skyld. Da verden mere eller mindre lukkede ned i foråret, afbestilte afskibere og speditører i stor stil de transporter, de havde indgået kontrakter med containerrederierne om.

Udsigten til, at skibene hurtigt ville blive fyldt op igen gled ud i pandemiens usikkerhed og konsekvensen blev, at alle de store rederier aflyste sejladser i en hidtil uset grad - på nogle ruter blev op til 30 pct. af kapaciteten skåret væk. Rederierne ønskede ikke at sejle med tomme skibe. Resultatet blev, at raterne blev holdt oppe - og efterfølgende steg kraftigt, da efterspørgslen igen kom tilbage med fuld kraft. Godt hjulpet af det faktum, at de mange aflyste sejladser havde efterladt tomme containere - populært sagt - på de forkerte steder.

Containerrederiernes lobbyorganisation, World Shipping Council, har tidligere svaret på kritikken ved at understrege, at “ingen kunne have forudset eller planlagt efter den stigning, der i øjeblikket stresser hele containertransport-netværket, fordi udsvingene i efterspørgslen overgår alt, der hidtil er set.”

Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting, peger i en kommentar på Linkedin på, at den kontraktstruktur, som containerrederier og speditører og afskibere handler med hinanden på, kan trænge til en modernisering.

I dag er kontrakterne ofte sådan indrettet, at afskiberne kan afbestille uden et gebyr, mens containerrederierne omvendt kan indføre nye eller på anden vis regulere betalingen.

Kilde: Splash m.fl.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle