Afskibere klager til EU over skyhøje rater

I et fællesbrev til EU Kommissionen klager de europæiske speditørers forening (CLECAT) og de europæiske afskiberes forening (ESC) over containerraternes himmelflugt, der nærmest dagligt sætte nye rekorder. Foreningerne mener, at containerrederierne dagligt forbryder sig mod indgåede kontrakter.

I de sidste 10 uger af 2020 steg fragtraterne fra Asien til Europa til næsten det firedobbelte - mere end 4.000 dollar skal der nu betales pr. 20-fods container. De to foreninger hævder, at containerrederierne har overtrådt eksisterende kontraktbestemmelser, hvilket ifølge dem har skabt urimelige betingelser omkring bookinger og ensidig fastsættelse af rater lagt over de aftalte kontrakter.

De høje rater har ikke kun ramt transport til Europa, men også til USA og andre dele af verden. Konkurrencemyndighederne i blandt andet USA og Kina har tidligere indkaldt de største rederier til møder om udviklingen. Det har EU ikke gjort, hvilket organisationerne er utilfredse med.

Kort fortalt er det hele i denne omgang pandemiens skyld. Da verden mere eller mindre lukkede ned i foråret, afbestilte afskibere og speditører i stor stil de transporter, de havde indgået kontrakter med containerrederierne om.

Udsigten til, at skibene hurtigt ville blive fyldt op igen gled ud i pandemiens usikkerhed og konsekvensen blev, at alle de store rederier aflyste sejladser i en hidtil uset grad - på nogle ruter blev op til 30 pct. af kapaciteten skåret væk. Rederierne ønskede ikke at sejle med tomme skibe. Resultatet blev, at raterne blev holdt oppe - og efterfølgende steg kraftigt, da efterspørgslen igen kom tilbage med fuld kraft. Godt hjulpet af det faktum, at de mange aflyste sejladser havde efterladt tomme containere - populært sagt - på de forkerte steder.

Containerrederiernes lobbyorganisation, World Shipping Council, har tidligere svaret på kritikken ved at understrege, at “ingen kunne have forudset eller planlagt efter den stigning, der i øjeblikket stresser hele containertransport-netværket, fordi udsvingene i efterspørgslen overgår alt, der hidtil er set.”

Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting, peger i en kommentar på Linkedin på, at den kontraktstruktur, som containerrederier og speditører og afskibere handler med hinanden på, kan trænge til en modernisering.

I dag er kontrakterne ofte sådan indrettet, at afskiberne kan afbestille uden et gebyr, mens containerrederierne omvendt kan indføre nye eller på anden vis regulere betalingen.

Kilde: Splash m.fl.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

17.01.2025Maritimedanmark.dk

IMO-chef: Skyggeflåden øger sikkerhedsrisici

17.01.2025Maritimedanmark.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025Iron Pump A/S

Sponseret

A collaborative effort for a greener maritime future.

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025Maritimedanmark.dk

Gotlandsbolaget klar med nye farver til Oslo-færgerne

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Eagle S var blot få minutter fra flere ødelæggelser af undersøiske kabler

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

15.01.2025Maritimedanmark.dk

Flere besætningsmedlemmer på lodsbåde overvejes efter ulykke

Jobmarked

Se alle

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent (Vikariat)

Stillingen er tidsbegrænset til 12 mdr. med mulighed for forlængelse. Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

23.01.2025

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

NH Towage A/S

Befaren skibsassistent søges

NH Towage A/S søger en befaren skibsassistent til ansættelse på bugserbåd snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark