Administration hæmmer nærskibsfarten

Søtransport er klimavenligt og reducerer den tunge trafik på motorvejene. EU fremhæver igen og igen nærskibsfarten som en af de afgørende løsninger på de europæiske udfordringer på godstransportområdet. Men skal potentialerne indfries, skal der tages helt anderledes fat, mener Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danmarks Rederiforening.

”På trods af de bedste intentioner er det aldrig rigtig lykkedes. Intraeuropæisk søtransport er ikke blevet det direkte alternativ til landevejstransporten, som EU-samarbejdet havde forestillet sig og håbet på. Det er der nogle ganske enkle forklaringer på, som den nyvalgte danske regering bør tænke på, når der arbejdes europæisk”, skriver Anne H. Steffensen i et debatindlæg.

Den væsentligste udfordring er konkurrenceevnen. Selvom søtransport er en billig transportform, vil omkostningerne forbundet med selve søtransporten kun udgøre 25 procent af den samlede pris. Hvis man som eksempel tager en container, der skal transporteres fra Holland til Sverige, vil den største del af transportomkostningerne være relateret til landevejstransporten til og fra havn i de to lande samt udgifterne i de to havne.

Dertil kommer de administrative byrder.

”I modsætning til landtransport eksisterer der ikke et indre marked for søtransport. Det betyder, at nærskibsfarten er pålagt en række dokumentationskrav, hvor godset behandles, som om varerne kommer uden for EU. Det til trods for, at transporten foregår mellem to EU-havne, og at skibet ikke undervejs anløber en havn uden for Europa”, skriver Anne H. Steffensen.

”Dokumentationskravene belaster ikke blot rederiet og selve skibet, men også afskiber og havneterminalerne. Hvis du som køber af transport skal erklære og dokumentere i et væk, når du vælger søtransport, og når det samme ikke er tilfældet, hvis du vælger landtransport, er der ikke noget at sige til, hvis den ”nemme” løsning synes mere attraktiv”, fortsætter Anne H. Steffensen, som tilføjer:

”Nærskibsfarten er i visse tilfælde konkurrencedygtig, når søvejen er en genvej sammenlignet med landevejen, men ikke i tilstrækkelig grad. Det ønskede skifte hen imod mere søtransport kommer derfor først den dag, at man får håndteret de store udfordringer, der hæmmer nærskibsfarten”.

Kilde: Danmarks Rederiforening

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.12.2025

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course