Åbent brev til Søfartens Ledere

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen, der gennem hele gidseltagningen af Leopards besætning var en flittig skribent af åbne breve, hvor han kritiserede det politikerne for ikke at komme gidslerne til undsætning, vender nu sin kritiske pen mod Søfartens Ledere.

Søndag kunne man i Ekstra Bladet læse, at Eddy Lopez, gennem jer, har klaget til Pressenævnet over Ekstra Bladet og TV2. Eddy Lopez føler sig krænket over, at de omtalte medier har bragt billeder som har fremstillet ham på en ærekrænkende måde som han ikke selv har, kunne sige fra overfor, da han var i piraternes varetægt.

Som menneske, og tidligere kollega til Eddy, kan jeg absolut godt forstå hans reaktion på disse billeder, der i sagen forløb, har været bragt. Efter 26 måneders fangenskab og med det, dette har medført af lidelser, afsavn og såvel psykisk som fysisk tortur, må det have været mere end hårdt pludselig at se sig selv udstillet på den måde, det er sket.

Men set ud fra et andet synspunkt, mener jeg at disse forfærdelige billeder, i høj grad har vist den grusomme virkelighed, der har været Eddy og hans besætnings hverdag i de 26 måneder, og de har i høj grad medvirket til at mange tusinde mennesker har fået øjnene op for en grusom menneskehandel, de ellers aldrig ville have skænket en tanke. Billederne og skriverierne, dels fra Ekstra Bladet, dels fra de facebook grupper, som jeg bl.a. har debatteret sagen på, og de mange breve, læserbreve m.m. jeg og mange andre har skrevet, skal nu tilsyneladende gøres til syndebukke og fra flere sider, beskyldes for at have forlænget løsningen af frigivelsen, og ikke mindst være skyld i, at løsesummen blev væsentlig forhøjet.

Hvis det forholder sig sådan, skylder vi alle Eddy og hans besætning en stor undskyldning. Vi må selvfølgelig stå til ansvar for den holdning vi har haft, og råde bod på det, hvis det er muligt.

Og, både i som forening, og de mennesker der fulgte jer da i vendte 180 grader meget sent i forløbet, og valgte at sagen ikke skulle have offentlig omtale mere, kan jo så sige – i skulle have lyttet til os, for vi gjorde det rigtige!

Men, jeg er af den overbevisning, at sådan forholder det sig ikke. Hvis ikke vi var mange der vedholdende gjorde opmærksom på den forbrydelse som har fundet sted, er jeg bange for, at Eddy og hans besætning forsat havde været de glemte gidsler. Det er selvfølgelig min mening, og den kan kun jeg selv stå inde for.

Jeg respekterer selvfølgelig Eddys beslutning om at klage, det er han i sin fulde ret til. Hvad jeg derimod er lidt skeptisk overfor, er jeres medvirken i denne klage!

Fritz Ganzhorn, du udtaler til Ekstra Bladets spørgsmål, om hvorfor i klager over bladets dækning af sagen, at det gør i, fordi et af vores medlemmer har ønsket at i klager på hans vegne.

Så er det jeg spørger, hvornår er Eddy blevet medlem af SL?

Mig bekendt gjorde i netop meget tidligt i sagens forløb opmærksom på, at i desværre ikke kunne hjælpe de daværende gidsler, da de ikke var medlem af foreningen! Dog fandt i ud af, at Søren Lyngbjørn var medlem på et senere tidspunkt.

Nu er de seks søfolk heldigvis frie mennesker igen, og selvfølgelig skal de have al den hjælp man overhovedet kan give dem.

Men jeg kan ikke se bort fra den mistanke om, at dette tiltag i nu har foretaget er nok et forsøg blandt mange andre, som også syntes de skal fralægge sig ansvar i sagen, og pudse glorien.

Det håber jeg ikke. Derfor er min opfordring til jer som forening, at bruge jeres indflydelse på at få sagen belyst fra alle sider. Først når det er sket, kan vi se hvem der er de gode, og hvem der er skurkene i denne triste sag.

For god orden skyld vil jeg oplyse, at dette brev vil blive lagt på facebook gruppen – Straf Piraterne – samt sendt til medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Læserbreve udtrykker ikke redaktionens holdning, men vi bringer dem for at bidrage til debatten i Det Blå Danmark

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark