Åbent brev til Søfartens Ledere

Forhenværende navigatør Poul Erik Larsen, der gennem hele gidseltagningen af Leopards besætning var en flittig skribent af åbne breve, hvor han kritiserede det politikerne for ikke at komme gidslerne til undsætning, vender nu sin kritiske pen mod Søfartens Ledere.

Søndag kunne man i Ekstra Bladet læse, at Eddy Lopez, gennem jer, har klaget til Pressenævnet over Ekstra Bladet og TV2. Eddy Lopez føler sig krænket over, at de omtalte medier har bragt billeder som har fremstillet ham på en ærekrænkende måde som han ikke selv har, kunne sige fra overfor, da han var i piraternes varetægt.

Som menneske, og tidligere kollega til Eddy, kan jeg absolut godt forstå hans reaktion på disse billeder, der i sagen forløb, har været bragt. Efter 26 måneders fangenskab og med det, dette har medført af lidelser, afsavn og såvel psykisk som fysisk tortur, må det have været mere end hårdt pludselig at se sig selv udstillet på den måde, det er sket.

Men set ud fra et andet synspunkt, mener jeg at disse forfærdelige billeder, i høj grad har vist den grusomme virkelighed, der har været Eddy og hans besætnings hverdag i de 26 måneder, og de har i høj grad medvirket til at mange tusinde mennesker har fået øjnene op for en grusom menneskehandel, de ellers aldrig ville have skænket en tanke. Billederne og skriverierne, dels fra Ekstra Bladet, dels fra de facebook grupper, som jeg bl.a. har debatteret sagen på, og de mange breve, læserbreve m.m. jeg og mange andre har skrevet, skal nu tilsyneladende gøres til syndebukke og fra flere sider, beskyldes for at have forlænget løsningen af frigivelsen, og ikke mindst være skyld i, at løsesummen blev væsentlig forhøjet.

Hvis det forholder sig sådan, skylder vi alle Eddy og hans besætning en stor undskyldning. Vi må selvfølgelig stå til ansvar for den holdning vi har haft, og råde bod på det, hvis det er muligt.

Og, både i som forening, og de mennesker der fulgte jer da i vendte 180 grader meget sent i forløbet, og valgte at sagen ikke skulle have offentlig omtale mere, kan jo så sige – i skulle have lyttet til os, for vi gjorde det rigtige!

Men, jeg er af den overbevisning, at sådan forholder det sig ikke. Hvis ikke vi var mange der vedholdende gjorde opmærksom på den forbrydelse som har fundet sted, er jeg bange for, at Eddy og hans besætning forsat havde været de glemte gidsler. Det er selvfølgelig min mening, og den kan kun jeg selv stå inde for.

Jeg respekterer selvfølgelig Eddys beslutning om at klage, det er han i sin fulde ret til. Hvad jeg derimod er lidt skeptisk overfor, er jeres medvirken i denne klage!

Fritz Ganzhorn, du udtaler til Ekstra Bladets spørgsmål, om hvorfor i klager over bladets dækning af sagen, at det gør i, fordi et af vores medlemmer har ønsket at i klager på hans vegne.

Så er det jeg spørger, hvornår er Eddy blevet medlem af SL?

Mig bekendt gjorde i netop meget tidligt i sagens forløb opmærksom på, at i desværre ikke kunne hjælpe de daværende gidsler, da de ikke var medlem af foreningen! Dog fandt i ud af, at Søren Lyngbjørn var medlem på et senere tidspunkt.

Nu er de seks søfolk heldigvis frie mennesker igen, og selvfølgelig skal de have al den hjælp man overhovedet kan give dem.

Men jeg kan ikke se bort fra den mistanke om, at dette tiltag i nu har foretaget er nok et forsøg blandt mange andre, som også syntes de skal fralægge sig ansvar i sagen, og pudse glorien.

Det håber jeg ikke. Derfor er min opfordring til jer som forening, at bruge jeres indflydelse på at få sagen belyst fra alle sider. Først når det er sket, kan vi se hvem der er de gode, og hvem der er skurkene i denne triste sag.

For god orden skyld vil jeg oplyse, at dette brev vil blive lagt på facebook gruppen – Straf Piraterne – samt sendt til medierne.

Med venlig hilsen

Poul Erik Larsen Forhenværende navigatør

Læserbreve udtrykker ikke redaktionens holdning, men vi bringer dem for at bidrage til debatten i Det Blå Danmark

Redaktionen

Relateret indhold

29.05.2024Maritimedanmark.dk

Kina afviser at svare på kabelbrud

29.05.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace klager over nyt dansk oliefelt

27.05.2024Maritimedanmark.dk

Truslen fra Houthier koster dyrt

25.05.2024Maritimedanmark.dk

Nyt piratangreb på fragtskib ud for Somalias kyst

25.05.2024Maritimedanmark.dk

Erfaren lods advarede om faren for brokollision i årevis

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Afhøringerne af fem drabs-tiltalte fiskere afsluttet

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Søværnet og fregat-besætning hædret med Søfartsprisen 2024

24.05.2024Maritimedanmark.dk

Krydstogtnetværk får nyt navn og udvidet formål

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Marine Operator

Join Unifeeder as a Marine Operator and embark on an exciting career in the dynamic world of shipping! If you're an experienced navigator or have a background in operational shipping, this opportunity in Aarhus is perfect for you.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord1

Vil du arbeide saman med oss på sjøen?

Fjord1 søker no etter dyktige vikarar til eit breitt spekter av sommarjobbar og vikariat innan navigasjon, matros, maskin og catering. Vårt behov er omfattande og strekker seg geografisk langs heile norskekysten.

Område

Norge

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Spændende og udfordrende job på Grønlands mest unikke arbejdsplads til søs – Kok søges til passagerskibet Sarfaq Ittuk.

Højsæsonen er så småt skudt i gang og vi søger derfor en engageret kok, der sammen med skibet Køkkenchef og ungkok kan være med til, at give gæsterne en uforglemmelig oplevelse ombord på Sarfaq Ittuk.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Kok

Da sommersæsonen nærmer sig skal Fjord Line bruge ekstra besætning til vores hold af Superhelte. Derfor søger vi dygtige kokke, som ønsker at prøve kræfter med livet til søs, samt opleve en helt ny type af frihed.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Søfartens Ledere

Dygtig og erfaren faglig sekretær/faglig konsulent til Søfartens Ledere

Er du en stærk forhandler med en passion for ansættelsesretlige problemstillinger samt rådgivning til medlemmer? Hvis ja, så søg stillingen her og vær med til at gøre en forskel for lederne i det maritime Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.06.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Færgesekretariatet

Sekretariatschef

Færgesekretariatet søger en ny sekretariatschef.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

02.06.2024

Søfartsstyrelsen

Søfartsstyrelsen søger en projektleder

Søfartsstyrelsen søger en projektleder til Regulatory Future Lab (Future Lab)

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

29.05.2024

MARPRO Search & Selection

Shipping Trainee

Are you dreaming of unfolding your talent and to work with shipping in an international agency company where no two days are alike? Then we can offer you an exciting and developing apprenticeship at Leth Danish Straits a subsidiary to Leth and Inchcape Shipping Services.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark