ABB teknik på ny fjernstyret færge
Med den historiske tur for færgen Suomenlinna II i forrige uge tog ABB og Helsinki City Transport næste skridt indenfor autonom skibsfart. Verdens første fjernstyrede tur med en eksisterende passagerfærge viser, at næsten alle fartøjsstyper kan få bedre drift med den teknologi, som allerede findes i dag.
”Vi glæder os til at se, hvordan testen vil påvirke fremtidens maritime industri. Avancerede automationsløsninger fra ABB muliggør det, som tidligere var umuligt indenfor en række sektorer inklusiv shipping, som jagter teknologier, der hurtigt kan levere øget effektivitet og bedre sikkerhed”, siger Peter Terwiesch, leder af ABB’s Industrial Automation division.
Suomenlinna II sejler normalt i rutefart mellem Helsinki og verdenskulturarven Suomenlinna fort på en nærliggende ø. Fjernstyringsforsøget gik fra markedspladsen i Helsinki og kaptajn Heinonen fjernstyrede færgen med ABB AbilityTM Pilot Control gennem et område i hovedstadens havn.
”Det er et opsigtsvækkende fremskridt vi har gjort med fjernstyring af skibe. Jeg tror, vi er på rette spor med hensyn til at udforske yderligere teknologiske muligheder”, sagde kaptain Heinonen efter prøvesejladsen.
Forsøget blev udført udenfor færgens rutedrift, et stykke fra land, uden passagerer, i et område frit for andre fartøjer. Selvom færgen nu er udstyret med dynamisk positionering, vil den fortsat operere ved hjælp af konventionelt udstyr om bord, mens fjernstyringsmodulet kun anvendes ved forsøg. Forskning og udvikling vil fortsætte for både færgen og mandskabet.
Suomenlinna II blev bygget i 2004 og drives med ABB’s isbrydende Azipod elektriske fremdriftssystem. Færgen blev opgraderet med ABB AbilityTM Marine Pilot Vision i 2017. Suomenlinna II sejler i helårsdrift, uforstyrret af de barske vinterforhold, som påvirker alle former for transport i Helsinkiområdet.
Kilde: ABB