Aarhus Havn frygter for tidsplanen for udvidelsen

Aarhus Havn har efter omfattende undersøgelser nu ansøgt Miljøstyrelsen om tilladelse til klapning på en ny såkaldt klapplads i forbindelse med den kommende havneudvidelse. Men trækker godkendelsen ud, kan det forsinke havneudvidelsen, skriver Aarhus Havn i en pressemeddelelse.

I øjeblikket vil man kunne se en såkaldt Jack V flåde og en slæbebåd sejle på Aarhus Bugten. Det er den rådgivende ingeniørvirksomhed, Geo, der udfører nye geotekniske undersøgelser af den kommende mole.. Foto: Aarhus Havn

Partierne bag den politiske aftale om udvidelse af havnen i Aarhus stillede krav om, at der ikke må placeres opgravet havbund på den tidligere ansøgte klapplads Fløjstrup Skov. Derfor har Aarhus Havn sammen med eksterne rådgivere foretaget omfattende undersøgelser af en ny placering kaldet Yderflak 2.

"Der er nu blevet gennemført omfattende undersøgelser, analyser og vurderinger af området, som alt sammen er en del af den ansøgning, vi nu har sendt afsted til Miljøstyrelsen. Samlet set er det den faglige vurdering, at området er velegnet til klapning, og at der ikke vil være betydelige gener for miljøet eller andre forhold i forbindelse med klapning af havbundsmaterialet", fortæller Kim Meilstrup, der er chef for infrastruktur hos Aarhus Havn.

Oprindelig skulle der klappes 4,9 mio. kubikmeter sediment, men Aarhus Havn har nu sammen med eksterne rådgivere reduceret mængden betragteligt, så der nu søges om lov til at klappe maksimalt 400.000 kubikmeter.

I alt skal der opgraves 1,8 mio. kubikmeter sediment og de resterende 1,4 mio. kubikmeter arbejder havnen på at kunne bruge som opfyld i det kommende havneområde.

Men havnen skal have Miljøstyrelsens tilladelse til at klappe maksimalt 400.000 kubikmeter og der er en bekymring for, at behandlingstiden kan trække ud, fortæller Kim Meilstrup:

"Vi har en god dialog med Miljøstyrelsen omkring sagsbehandlingen, og vi har fuld forståelse for, at ansøgningerne skal behandles grundigt. Men det er klart, at vi er en smule bekymret for, at behandlingstiden kan trække ud. For det betyder jo, at havneudvidelsen bremses og ikke kan komme i gang før. Og så er der en usikkerhed omkring forsinkelser, for hvis det sker, så vil det få konsekvenser for vores tidsplan og dermed hele projektet".

Planerne om en udvidelse af Aarhus Havn er blevet forsinket flere gange, ikke mindst på grund af indsigelse fra borgerne i Aarhus. Men i juni i år blev en reduceret udvidelsesplan endelig vedtaget. Den betyder, at havneudvidelsen bliver på 84 hektar i stedet for de 140 hektar, som den oprindelige ansøgning lød på.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Havneudvidelse: Udsigt til lang ventetid

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Stor beredskabsøvelse på Hirtshals Havn

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny terminal vokser frem i Aarhus Havn

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn forventer rekordmange krydstogtskibe

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn løfter beredskabet med nyt kontrolrum

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle